Visa ett inlägg
Gammal 2006-03-24, 15:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Det var en kvalificerad gissning som visade sig vara felaktig.

Hoppsan. Den var tydligen inte så kvalificerad... Mer ett hugskott...

MP3 är ett licensierat och standardiserat format och finns därmed inte i lägre bitrate än 32Kb/s

Vilket då naturligtvis hindrar (oseriösa?) siter att dumpa komprimeringen ytterligare...? Ärligt talat så har jag ingen aaaning om, om det är tekniskt möjligt. Jag erkänner gärna att du säkert kan mycket mer om MP3 än jag gör. Jag gör gärna en hel Pudel om du vill, och du kan klia mig på magen eller bita mig i stupen, vilket du vill, men jag vägrar underskatta de djävulstyg som (oseriösa) siter kan hitta på...

Du har förvisso en poäng,

Bingo!

men filen måste på något sätt exekveras för att ett virus ska sprida sig

Skitsnack! Självexekverande filer har funnits sedan urminnes tider... Om du nu är så kunnig som du vill göra gällande så borde du vara väl medveten om detta. Försöker du kolla min kunskapsnivå eller försöker du bara djävlas i största allmänhet? Du verkar ju kunna det här med MP3, vilket inte jag kan, men känner du inte till självexekverande filer så måste du nog plugga det här med datorer och programering ytterligare något/några år till...

Och vem har sagt att Möget måste sprida sig? Det kan ju vara en Trojan som kanske bara vill kopiera adressboken och ev. utnyttja linan! Eller öppna en port för extern åtkomst. Variablerna där är oändliga. Möget kanske bara vill till en dator för att hitta bankkoder? Dina kanske...?

och hittills finns inga kända virus som spridits som MP3 fil, utom möjligtvis i kvällstidningarnas fria fantasier.

Det är möjligt att det jag läste var journalistiskt "vaporware". Inte vet jag! Det är liksom lite svårt för mig att kolla deras källor... Så det är mycket möjligt att du har helt rätt. Allt som står i tidningarna måste inte vara sanning... V S B...

Det var ett rootkit som installerades in tillsammans med programmet du var tvungen till att ha för att spela Sony skivor på en dator.

Så du menar att jag skulle vara tvungen att installera ett speciellt pgm (via Sonys CD) på datorn för att spela just den CD:n, när alla andra CD fungerar perfekt? Hur kommer det sig då att CD:n gick att spela upp i en urgammal CD-spelare? Den var inte uppgraderad! Tidigare och senare CD från Sony fungerade också utan instickspgm. Sluta larva dig! Sony ville spionera, Fini Palaver...!

Det jag har hörde var att det var ett i o f s tämligen harmlöst spy-pgm men att de hade lyckats gräva ner, och dölja det, riktigt långt ner. Och att det sedan var ett elände att få bort det eftersom det hade "infekterat" rooten. (För de totalt ointresserade, de flesta; de marginellt nyfikna, ytterst få; så är rooten det innersta av operativsystemet. Och det ska man inte hålla på att joddla med om man inte är extremt kunnig och vet vad man gör. Konsekvensen kan i värsta fall bli totalstopp. Fel av mig! Det BLIR i 99,9 % av fallen totalkrasch och i absolut värsta fall går datorn inte ens att starta igen. Då är det skrotning, eller byta PROM:ar som gäller. Jag kan testa mycket bus på nätet, men personligen så håller jag mig så långt bort från rooten som möjligt...) Och de fick så mycket skit för det, och jag har för mig att det fortfarande finns stämningar mot Sony liggande i USA. Det var många som kraschade när de försökte ta bort pgm:et. Sanningen bakom detta var, så vitt jag läst och förstått, att Sony ville spionera på de som körde/kopierade CD:n i datorn.

Du kan väl inte seriöst påstå att jag skulle vara tvungen att installera ett speciellt pgm från Sony på datorn bara för att lyssna på en viss CD, när samma CD fungerar perfekt i en vanlig CD-spelare?

Det alltid bra att vara försiktig med vad man laddar ner.

Jamen, där är vi ju faktiskt överens!

Han lyckades tydligen fått igång den utan vår "hjälp" med ett fulmeck och det funkar också.

Trots allt så är det ju det som är det viktigaste.

"Fulmeck"... Ha ha ha… Plug and Pray... Vokabulären ändras genom åren...

Det fulaste vi gjorde, på den tiden, var när vi släppte strypningarna på korten kunden redan hade... Det kallades redan då för uppgradering. Det tog teknikern ca 5 min att strappa (koppla) om korten, men de hade alltid order om att markera mycket tekniska problem som skulle ta minst 3 - 4 timmar... Smörjobb kallades det visst... Största delen av tiden satt de och fikade med den söta tjejen i receptionen... Och så skickade vi en fet faktura på något som kunden egentligen hade från början. Fast skumpan smakade gott! Jag jobbade då för ett Amerikanskt företag. Ett av världens största inom datasfären på den tiden. Nä, inte Big Blue, strax under... Jag hoppas verkligen att ingen här är gammal kund. Brrr... Blotta tanken ger mig rysningar...

Easy. Du må tycka och tänka, och naturligvis även skriva, om det jag skrivit här. Men jag kommer inte att gå i svaromål. Eriks MP3 fungerar nu och det är det viktigaste. Jag är övertygad om att du har mycket bra kunskaper om MP3-teknik mm, och jag gör gärna en Pudel där! Själv, och som ombud för tekniker-putte. Men jag vet även när och var jag står på fast mark.

Mitt, såväl som ditt, syfte var gott, och så löste den f...n det själv. Mutter. (Erik, du ser glimten i ögat där hoppas jag!)

Janne och moderatorena är redan tämligen gråhåriga pga mig, och de behöver nog inte mer av den varan misstänker jag. De gråa hår har de fått (säkert som straff ändå, he he he) har kommit sedan -01, troligtvis långt innan du hittade hit. Jag försöker krampaktigt att undvika ge dem fler...

Så Fred och Fridens Liljor! Vill du skälla på mig så gör det via PM eller mail. Från min sida avslutades den här tråden nu.

Peter
Svara med citat