Krigshistoria har jag noll intresse av. Men får min beskärda del allt som oftast.
Men kreta-ullis, du hade ett par andra frågor också.
Loutro brukar stänga byn den sista oktober. Men jag har läst att hotel Madares testade med att ha öppet även under vintermpnaderna förra året. Vet ej hur det utföll. Normalt är det bara herden som finns där över vintern november-mars. Så var det tidigare.
När det gäller Nea Chora är det en levande by intill Chania, med gångavstånd mellan ställena. I princip är alla tavernor öppna i Nea Chora hela året och väldigt många hotell. Så är det också i Chania och i gamla stan.
I Nea Chora bor vi alltid hos Fotis på Arocaria. Det är bättre att maila till honom än gå via booking.com, då han bara har lagt ut en studio på booking. Han har epost-adress
contact@arocaria-apts.gr. Då kan man få havsutsikt om man vill. Inga parkeringsbekymmer.
I Chanias gamla kvarter finns en hel del hotell hela året. Chanias mest uppmärksammanste gata är Theotopouli. Där parkerar man på "public parking" vid havet. Gatan går rakt upp till dom gamla kvarteren och följer man strandgatan kommer man till Nea Chora efter ett par km.
Jag önskar en en trevlig resa! Men är det inte synd att ni inte stannar i Paleochora, denna pärla på Kreta?
Birgitta.