Visa ett inlägg
Gammal 2016-09-14, 17:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

Som Arne skriver så är boken ”Kreta: erövring och motstånd" av Antony Beevor ett måste innan resan. Tyska kyrkogården är nämnd av Arne, likväl de allierades kyrkogård, och en del annat.

Nolltrefem skriver om byn Chromonastiri med sitt museum och taverna med goda ostbollar. :-) Taverna heter Athivoles och finns att läsa om här.

En vandring i Imbrusravinen kan jag rekommendera. Tusentals allierade soldater flydde nazisterna, via Imbrusravinen, ner till Chora Sfakion där båtar väntade på att ta dem över till Egypten. Ovanför ravinen satt tyskarna och sköt prick på de flyende. Läs mer om det här.

I Anno Viannos massakrerades cirka 500 personer 1943 som vedergällning av tyskarna. Där finns ett mycket gripande monument som heter "The Holocaust of Viannos". Läs mer om det här.

General Kreipe bodde kidnappades utanför Archanes. Utanför byn finns ett förskräckligt – men talande - monument över händelsen. Mellan byn och monumentet finns ett litet privat krigsmuseum. Där finns bland annat den bil som General Kreipe färdades i när han kidnappades. Bild finns här.

Byn Kandanos försvarades av grekiska motståndsmän och omgivningarna när tyskarna försökte ta sig ner till Paleochora. Tjugofem tyska soldater dödades under de två dagar som motståndsmännen lyckades hålla ut. Som vedergällning förstörde tyskarna byn till grunden. Mitt i byn satte de upp tre skyltar med text på tyska och grekiska. Texten löd: ”Här stod Kandanos, byn förstördes i vedergällning för mordet på 25 tyska soldater, byn ska aldrig byggas upp igen."

Skyltarna i Kandanos.

Det finns förstås mycket mer, byn Anogia är också värt ett besök. Finns att läsa om här. (Tyvärr har jag inte hunnit skriva klart den sidan, men det kommer.)
Svara med citat