Visa ett inlägg
Gammal 2006-03-23, 18:51
Easy Easy är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Hur har du laddat upp filerna, via bifogad USB kabel eller? Jag misstänker att det extra minnet som följde med inte är formaterat och du försöker nu lägga in på internminnet som blivit fullt. När minnet inte är formaterat så är det heller inte redo att ta emot filer.
Den här s.k. kunniga servicechefens kunskaper ska du ta lätt på för det är nämligen osanningar. Jag vet inte att det finns några begränsningar i telefonen vad det gäller bitrate, jag vet att den klarar minst 192Kb/s eftersom jag själv tankat över det. Jag har dessutom aldrig sett en MP3 fil på mindre än 32Kb/s vilket är i sämre radiokvalitet, 8Kb/s skulle aldrig gå att lyssna på och stöds heller inte av MP3 standarden så det är rent struntprat. Varför man skulle konvertera till .WAV format (CD) och sedan konvertera tillbaks till MP3 övergår mitt förstånd och jag vet inget virus som sprider sig via MP3 heller.
128Kb/s är den sämsta kvaliteten på MP3 man bör använda medans 192Kb/s är en bra kompromiss mellan kvalitet och storlek på fil.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
I går kväll hade jag besök av Servicechefen på ett företag jag tidigare jobbat för. Han är tekniskt väldigt kunnig så jag tog upp ditt problem med honom. Och vad ska man med tekniker till om inte för att komplicera redan svårbegripliga saker ytterligare…

Han förklarade att man måste ha rätt bit-rate också. Bit-raten säger hur kraftigt komprimerad filen är. För stereo rekommenderade han 96 K, 48 K per kanal. Det kan tydligen de flesta MP3 spelare läsa oavsett .xxx dsv suffixet. MP3 skalar bort det mesta av basen och allt över 13.000 Hz och i 96 K blir filen ung. 1/10-del av motsvarande CD-fil. Tyvärr försvinner en hel del dynamik också. Svaga partier kan nästan helt försvinna.

Han sade även att mycket (gratis)musik som finns att hämta på nätet kan ligga så lågt som 8 + 8 K för att göra filen så liten som möjligt och därmed snabb att ladda ner. Det går att spela på datorn, men ofta inte i en MP3-spelare. Betalmusik brukar ha högre bit-rate för att få bättre kvalitet.

Så troligtvis har du försökt ladda ner en fil med för låg bit-rate, eller för hög, och då protesterar spelaren just med ”fel filformat” eftersom den inte kan hantera filen.

Ladda aldrig ner MP3 från nätet direkt i telefonen. Mellanlagra alltid i datorn tryckte min gode vän på också. Då kan man lätt kolla att det inte följt med något oönskat...

Du kan ”packa upp” MP3 filen till tex vanligt CD-format och lägga den i en mapp någonstans. Kopiera sedan om den till MP3 igen men med en högre bit-rate. Detta kan du nog göra med tex NERO. Du förlorar inget i kvalitet eftersom kvalitet redan bestämts av den lägsta bit-raten.

Jag tycker det bör stå i instruktionsboken vilken bit-rate MP3-spelaren klarar.

Peter - själv fortfarande förvirrad men nu på ett något högre plan…

Senast redigerad av Easy den 2006-03-23 klockan 18:53.
Svara med citat