Visa ett inlägg
Gammal 2016-04-04, 12:13
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015
Standard Sv: Naxos stad nu mot förr?

Mitt första besök på Naxos var i början av 80-talet, senast i september 2015. Visst, en hel del har ändrats. Vi har sedan dess återvänt många gånger och Naxos fortsätter att vara familjens favorit ö. Naxos stad har förändrats något, det mesta till det bättre tycker vi, och det som syns mest är trafikomläggningen (det har blivit mycket bättre) men det var ett tag sedan. Biltrafik har förstås ökat, men som sagt har trafikomläggningen bidragit till bättre flöde och mera utrymme för flanörerna. Nej, Naxos stad har inte blivit som Mykonos eller Santorini, annars hade jag inte återvänt. Tillgång på logi är enorm och priserna lägre, jämfört med Mykonos eller Santorini. Däremot har det byggts en hel del på Agios Georgios, Agios Prokopios och Agia Anna och dess värre även på Plaka, tycker jag. Plaka stod emot "utvecklingen" ganska länge, men nu tycker jag det har blivit för mycket på Plaka, men det kan bero på att jag helst vill ha Plaka som en "vild strand"...som det var förr när det bara fanns en camping plats. Så, vill man ha en "vild strand" då får man väl åka vidare mot nästa stranden: Mikri Vigla. Vattenkvalitet på Agios Georgios har blivit sämre, tycker jag. Jag hörde för ett par tre år sedan att det hade upptäckts ett okänt och olagligt utsläpp på Agios Georgios, minns inte exakt hur det berättades för mig men jag vill minnas att det var från något hotell, det hade blivit fel med rörkopplingar som senare åtgärdats. Det var en tysk kvinna som bor (bodde) halvårsviss på Naxos som berättade historien för oss.
Restauranger, ja det kan finnas en och annan man inte blir helt nöjd med, men vi har ju olika smak och önskemål, att peka ut några bovar...det gör jag aldrig. Så är det överallt när det gäller restauranger. Det finns restauranger som bedömts som "gudomliga" här på Kalimera, inte alls märkvärdigt när jag väl smakat på maten, tycker jag. Meningslöst att peka ut den ena eller den andra, tycker jag.
Njut av Naxos! Greklands bästa stränder finns där, tycker jag och min familj.

Senast redigerad av RobEri den 2016-04-04 klockan 12:35.
Svara med citat