Ja tänk så det kan bli, eller rättare sagt INTE bli, ibland! Dvs INTE bli som man har tänkt sig.
I tråden FLYGBYTE hade jag för ett tag sedan lite funderingar om hur lång tid man behöver vid ankomst med flyg till Aten för att hinna byta till inrikesflyg. När jag då fick frågan om vart i Grekland vi tänkte åka så bad jag att få återkomma pga erfarenhet att det inte alltid blir som man tänkt sig.
I februari 2015 fick vi avboka en resa till Fuerteventura. I september 2015 fick vi avboka en resa till Karpathos. I februari 2016 fick vi avboka ännu en resa till Fuerteventura. Samtliga pga att min kära Birgit mindre än 12 timmar före avresa drabbades av plötsliga akuta sjukdomstillstånd. Dessbättre visade sig samtliga efteråt inte vara allvarliga på lång sikt, men tillräckligt allvarliga för att avstå resa.
Således tre inställda turer på 12 månader. Dessbättre har vi ändå kunnat behandla reseabstinensen med en tur i maj-juni 2015 till Skopelos och en tur i slutet av september till Egina. Men erfarenheterna gav ju viss anledning till att vänta lite med att berätta om kommande resa. Och det har nu visat sig vara välgrundat.
För en vecka sedan drabbades jag av en hjärtinfarkt. Dessbättre av lindrigt slag och mitt hjärta blev inte skadat. Efter några dygn på hjärtintensiven med ballongvidgning och stentning av två kransartärer är jag nu åter hemma , renoverad och i så gott som nyskick. Dock kräver de närmaste månaderna viss uppföljning, kontroll och kalibrering av medicinering. Därför har jag nu för fjärde gången på 14 månader avbokat en resa.
Det vi hade tänkt oss och bokat var flyg Köpenhamn-Aten-Rhodos. 1 natt på Kristinas Rooms. Båt till Tilos den 25 april för att där bo 13 nätter på Annas Studios och äntligen få uppleva Grekisk Påsk. Sedan den 8 maj båt tillbaka till Rhodos och Kristinas Rooms 1 natt och sen flyg hem.
Förutom Grekisk påsk hade vi bespetsat oss på att få träffa våra vänner Sjöborren med make och tillsammans avnjuta lite måltider på stamhaken Nautilos, Armenon och Omonia. Men det blir ju inte alltid som man tänkt.
Många som vi talar med säger, Oj vilken otur! Men vi säger precis tvärt om! Tänk vilken rasande tur vi haft FYRA gånger, som med mycket liten tidsmarginal har undgått att drabbas av sjukdomstillstånd på flyget eller på resmålet. Visst är vi besvikna att inte Tilosturen blev av, men jättetacksamma att vi faktiskt haft sån tur!
Nu hämtar vi andan ett tag, sen hoppas vi kunna göra nya försök. Återvändarlistan är lång. Tilos, Karpathos, Egina och numera finns också Skopelos på den listan. Sen är man ju alltid sugen på nya resmål, så det finns en del att jobba på.
Masse,
som är ödmjuk och tacksam över sin stora tur!