Visa ett inlägg
Gammal 2006-03-17, 17:39
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Det värsta du råkat ut för i Grekland

Ja, jag får säga att mina värsta upplevelser ter sig tämligen modesta jämfört med vad vissa "sysslat med" men de var inte så kul just då. Vi kan börja med

Kokkari, Samos 1990: Traskade glatt hem en kväll som hade avslutats med barbesök där fotbollsmatchen England-Kamerun visades. Vaknade några timmar senare med AKUT matförgiftning. Jag ska inte vara sååå detaljerad men pensionatsvärdinnan ringde i alla fall efter doktorn på morgonkvisten. In stegar en bastant kvinnlig läkare med en spruta i högsta hugg "To stop vomit". Jo jo, hon hade kunnat ge mig vad som helst i den stunden men huvudsaken var att det hjälpte. Samos har jag besökt efter detta men inte just Kokkari!

Batsi, Andros 1993: Satt ute sent en kväll och skrev vykort iförd kort kjol. Nästa morgon vaknar jag med MASSOR av myggbett som började klia något infernaliskt. Insåg att ett doktorsbesök nog var på sin plats så vi tog reda på var mottagningen fanns och gick dit. Doktorn kastade en hastig blick på betten och sa bara "Infected moskitos!". Han ringde in receptet på diverse medikamenter och det kunde hämtas ut på kvällen i en av Batsis minimarkets. Det blev en lååång dag på stranden och det är väl den enda gången i mitt liv jag varit tacksam för att det var lite svalare i badvattnet så att jag kunde stilla klådan något. Hade prickar på benen i ett par år efteråt som minne. Andros har jag inte besökt sedan dess men det beror mest på att vi "inte kommit förbi med båten".

Myrthies, Kalymnos 1994: Denna historia börjar hemma med att jag några dagar före avresa inser att jag fått halsfluss. Får penicillinkur som inte hjälper ett dugg. Avlägger nytt besök hos doktorn och påpekar desperat att "jag ska åka till Grekland på fredag". Han inser allvaret och skriver ut några riktiga dunderpiller. Dagen när vi åker känner jag mig helt ok och firar mitt tillstånd med ett glas vin på flyget. Det skulle jag inte gjort! Hela nästa natt tillbringar jag på toaletten och spyr galla... Hr doktorn glömde nämna att just denna sorts penicillin (eller vad det nu var) skulle inte en droppe alkohol komma i närheten av. Nåväl, till sist somnar jag ifrån eländet och när jag vaknar någon gång på förmiddagen är de andra på välkomstmötet. Stegar in för att ta en snabb dusch - och upptäcker att det inte finns något vatten! När de andra väl kommer tillbaka sitter jag på sängkanten och säger desperat "Vi måste gå till stranden - NU!". Denna natt och morgon har vi skrattat många gånger åt sedan dess. Resten av semestern blev helt underbar och det finns många minnen, däribland naturligtvis fotbolls-VM och att det en natt var +33 grader kl 00.30. Myrthies har jag inte besökt sedan dess och har bara varit i Pothia ett par gånger för att byta båt.

Sedan lyckades jag ju vurpa med moppen på Ikaria i somras och det förorsakade lite skrapsår på knäna och ena armbågen (sved som attan sedan i ett par dagar när jag badade). Fast då blev jag mest arg när det hände för så som jag körde i den kurvan skulle det vara helt omöjligt att köra omkull. Som sambon uttryckte det "det var moppens fel, eller hur...???".

Celbe
Svara med citat