Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-03, 20:16
carl04 carl04 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Intresserad av grekisk fotboll? Se hit!

Fotboll, ja. Herregud, denna underbara sport som trollbinder många av oss. Som inbiten Blåvittanhängare och fotbollstok i allmänhet följer jag även grekisk fotboll på ganska nära håll. Jag var i Grekland den fantastiska sommaren 2004 då Grekland, mot alla odds, vann EM i Portugal. Jag såg öppningsmatchen mellan Grekland och Portugal på tv på färjan mellan Pireus och Sifnos och en knapp månad senare finalen på tv i hamnbaren på Donoussa och hela mästerskapet i Grekland var underbart.

I somras styltade jag och min 8-årige son till Apostolos Nikolaidis-stadion (Panathinaikos hemmaplan i Aten) för ett besök. Sonen, knallblond och iklädd Panathinaikos matchställ (nummer 9 Berg på ryggen) möttes med glada miner och det var öppna dörrar till planen, omklädningsrummen, dopingrummet mm.) En mycket trevlig upplevelse trots off-season mitt i sommaren. Vi hade planer på att åka ner för att se derbyt Panathinaikos-AEK Aten under hösten, men kom tyvärr inte iväg.

Otaliga är samtal om fotboll med taxichaufförer, servitörer etc. (nästan alla håller på AEK, Olympiakos eller Panathinaikos) om grekisk fotboll och hösten 2013 spenderade jag minnesvärda timmar tillsammans med ägaren till Ilios och Irene i Mastichari på Kos i baren på stället under Greklands match i VM-kvalet till Barsilien 2014. Det blev långa samtal om grekisk fotboll i allmänhet och hans favoritlag, AEK Aten, i synnerhet. Numera spelar de gamla Blåvittspelarna Jacob Johansson (AEK) och Marcus Berg (Panathinaikos) i Greece Super League, så det blir extra givet att följa ligan.

Grekerna är passionerade i sin kärlek till fotbollen och det är verkligen ett fantastiskt samtalsämne "på plats".

Oj då, det blev en massa dravvel om min kärlek till fotbollen (och Grekland). Jättekul att fotbollen hittat hit till Kalimera. Svenska Fans är en seriös och initierad webbsida med bra koll på nationell och internationell fotboll.

Snart drar Allsvenskan igång...
Svara med citat