Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-03, 07:40
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015
Standard Sv: båtluffa utan att förboka hotell

Har du redan köpt din flygbiljett till Aten? Har du möjlighet att åka i september? I så fall gör det! Det är mycket bättre samt billigare (logi) i september. Vädret är underbart, det är fortfarande mycket skönt, blåser mycket mindre och det är betydligt färre turister, väldigt lugnt på de flesta öarna (dock inte på Chora på Mykonos och Santorini).
Pris på logi? Om vi säger så här: ett rum/studio för en person (och den lille plutten!) som kostar 25-30 E i september kostar 50-60 E i juni-juli, kanske ännu mer beroende på vilken ö du besöker, storlek och läget på rummet.
Vad gäller matkostnad, läs inläggen i en tråd som nyligen skapades under Naxos.
Jag tycker du skall läsa på ordentligt om öarna, det finns utmärkt information här på Kalimera. Välj ut några öar och även var du kan tänka bo på öarna, annars kan du hamna var som helst, kanske nära en medioker tråkig strand, dålig bussförbindelse, långt till affärer, få restauranger, o s v.
Vi har båtluffat med 3 barn och det var aldrig några problem (en gång med en 1-årigt), men vi läste på innan vi åkte. Nej, man behöver inte vet om allt i minsta detalj, men man skall ha lite kunskap, det underlättar och man undviker tråkiga överraskningar. Vi valde alltid öar som ligger nära varandra, max 1-1,5 timmars båtresa, så det blev bara två långa båtresor: från Piraeus/Rafina/Lavrio dit till öarna och sedan tillbaka. Det var bättre för barnen.

I övrigt, jag håller helt och hållet med LG, bättre pris förhandlar man på plats och dessutom ser man vad man betalar för. Det finns absolut ingen anledning att förboka logi, möjligtvis i Aten/Piraeus om man skall ha någon övernattning där. I augusti kan det bli lite problem i mindre öar, men på stora öar finns det alltid tillgängligt logi, dock dyrt eftersom augusti är årets dyraste månad (för många i Europa tar semester i augusti). Rumsuthyrare möter alltid vid kajen, även sent på kvällen och mitt i natten. Ja, bättre pris på rum förhandlar man på plats!
Svara med citat