Visa ett inlägg
Gammal 2006-03-16, 22:26
Evidonia
Gäst

Standard Sv: Var ligger Cypern?

Jag var i Ayia Napia i september 2004 och blev glatt överraskad. Värsta turiststormen var över, jag upplevde A.N. som ett vanligt turistställe (dvs såg inte alls några party-glada ungdomar). Förmodligen är vårsäsongen också ganska lugn i Ayia Napa.

Det finns flera spännande internationella restauranger där, bl.a. Fiji-restaurang, om man vill testa nåt nytt.

Jag åt på en taverna som låg lite avlägset på en bakgata från huvudgatan, Nissi ave. Tavernan drivs av svensk-cypriotiskt par, och hade bra priser och grekisk mat - heter Paulas restaurant. En annan restaurang (grekisk) som var bra med trevlig personal ligger i korsningen huvudgatan Makarios III ave och Kryou Nerou ave (mittemot hotell Eligonia), där man kan sitta på takterassen och njuta av maten.

Nej, Ayia Napa kändes inte särskilt grekiskt, utan mer internationellt. Jag trivdes bra ändå men det var mer grekisk känsla i Larnaca och Nicosia.

I närheten av Ayia Napa ligger Cape Greco - ett kustområde med klippor och grottor, och aningen "kärv" natur. Jag tog bussen dit, ca 10 min, i tro att man kan kunde gå sista biten, men det hade säkert tagit över 30 min promenad, och det var skymning. Som tur var fick jag lift från busshållplatsen av en grekisk (grek-cypriotisk) familj som var på väg för att titta på grottorna.

För att komma närmare till naturupplevelser runt Ayia Napa och övriga Cypern är man nog nödgad att hyra bil.

Senast redigerad av Evidonia den 2006-03-16 klockan 22:44.
Svara med citat