2006-03-16, 21:01
|
Banned
|
|
Reg.datum: feb 2005
|
|
Sv: Var ligger Cypern?
Asien Phuuu! Grekiska delen av Cypern är med i EU! Vilket kan vara bra att veta med tanke på sjukvård osv...
Nu ska jag försöka att inte vara glädjedödare och förstöra din resa. Men jag hamnade i A. N. i början av Maj för ca 7 – 8 år sedan. Jag hade vunnit en resa dit på jobbet. Men det blev inte kärlek vid första ögonkastet… A. N. är uppbyggt kring, och för, turister och är väldigt lite Grekiskt. Det finns massor med Engelska Pubbar, Pizzerior, Mac D osv… Långt ifrån allt var öppet då och jag misstänker att det är ännu mindre nu i Mars. Och det lär inte vara mycket turister heller ännu.
För att få ut det mesta av resan skulle jag rekommendera att hyra bil större delen av tiden för att kunna göra utflykter runt om A. N. och kanske till Larnaca. Jag tror det tar ca 1 tim dit med bil. Jag träffade en engelsman som bodde på Cypern när jag skulle åka hem, och han sade att hela sydkusten är väldigt vacker. Det går en stor väg (motorväg?) från Larnaca och västerut som kanske kan vara värd en dagsutflykt.
Jag har inga tips om Tavernor eller utflyktsmål, men fråga på hotellet. De vet säkert vilka Tavernor som är öppna och vad som är värt att besöka. Bara naturen i sig själv är säkert en upplevelse så här års.
Normaltemperaturen nu ligger på ca 18 – 20 grader dagtid, men kvällarna kan vara kyliga. Räkna med någon eller några skurar under dagen. Fast de brukar gå över rätt fort. Har du tur har ni mycket solsken.
Cypern är inte Grekland. Så här års är det inte mycket folk ute på kvällarna. En kväll vid 12-tiden, när jag skulle gå hem (ensam och det var folktomt), fick jag några tonårsslynglar efter mig som jag helt klart uppfattade som att de inte ha goda avsikter. Det var rätt obehagligt men jag lyckades slinka undan. Jag uppfattade det som ett tänkt rånförsök, så var försiktig om du går hem ensam på kvällen. Ta taxi. Tyvärr har A. N. en del sådana problem.
Men jag är helt övertygad om att man även i A. N. kan se och uppleva många fina saker om man disponerar sin vistelse där rätt.
Och som någon sade: Cypern är ett Grekland som faktiskt fungerar…
Ha en trevlig resa
Peter
|