Vi har tack och lov hittills aldrig drabbats av att få vägglöss eller annan ohyra med oss hem. Och efter att ha läst om råden som ges här i tråden så inser jag att det beror helt och hållet på en vansinnig tur eftersom det är ganska lite av det som föreslås som vi tillämpat.
Missförstå mig inte. Jag uppskattar råden mycket och är tacksam för dem. Men de föranleder lite frågetecken som kanske går att räta ut?????
"Placera resväskorna i badkaret när ni kommer till hotellet". Något badkar har jag aldrig påträffat på hotellen ute på de mindre öarna. Endast i Aten och på stora hotell på Rhodos och Korfu. Men det är kanske de små duschkaren som avses. Lite trångt att förvara två stora resväskor i det. Tanken är väl då att de ska stå där tills man kontrollerat rummet. Sen får de allt stå på golvet. Några skåp som är stora nog att placera dem på är sällsynt.
"Placera inte kläder i skåp och lådor". Enda alternativet är väl då att ha allt kvar i resväskorna. Inte särskilt praktiskt. Särskilt inte om man trots allt lyckats placera dem uppe på skåpet.
Vid hemkomsten:
"Tvätta i 60 grader eller torktumla i hög värme och länge". En del kläder tål det, men långt ifrån allt.
En del av inläggen talar om att lägga packningen i frysen vid hemkomsten. Vet inte om vi har väldigt konstiga vanor i vår familj. Men vår frys är smockfull med matvaror av olika slag. Att få in någon packning från resan där är utopi. Men om frysen vore tom skulle det givetvis gå att göra det i omgångar.
Att placera packningen utomhus för att på så sätt "frysa bort" krypen låter sig inte heller göras. Vi bor i södra Sveriga och har MYCKET sällan minus 18 grader ens på vintern. Dessutom gör vi våra resor till Grekland mestadels i maj - september, och då är det definitivt inga minusgrader när vi kommer hem. Det bara känns så!
Som sagt, inget av det här känns särskilt realistiskt för oss att följa. Därför får jag tacksamt konstatera att vi haft en rasande tur, och hoppas att den håller i sig. För vägglöss och annat elände vill man verkligen inte drabbas av. Har hört av bekanta som råkat ut för det, och det låter verkligen inte roligt. Och självklart behöver man då hjälp av försäkringsbolag och saneringsföretag.
Masse