Visa ett inlägg
Gammal 2016-01-31, 10:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tips på resmål önskas till förvirrad mor med dotter

Citat:
Ursprungligen postat av Annalina Visa inlägg
Karin, jag är väldigt nyfiken på Karpathos och känner mig kanske mest lockad av den ön. Dessutom passar avgångsdag och flygtider riktigt bra. Vi hade i stort sett bestämt oss för det och att bo på Alimounda Mare som ligger både nära centrum och vid strand, har pool och verkar fräscht (dotterns krav!) Men så hörde jag av en kollega och läste mycket om att man bör ha hyrbil för att få ut vad ön har att erbjuda och då blev jag tveksam. Som så många andra undrar jag över den berömda vinden. Är det tillräckligt varmt på Karpathos i mitten av juni för att vinden ska kännas behaglig?
Om det blir Karpathos vore det fantastiskt att få ta del av dina smultronställen. Har läst mycket i forumet och vet att du är en flitig Karpathosresenär
Ja, Alimounda Mare är ett av Pigadias två riktigt lyxiga hotell. (Det andra är Konstantinos Palace, som ligger längre bort från centrum.) Inte måste du ha hyrbil för en vecka. Det dröjde många år av Karpathosbesök innan vi började känna något behov av att hyra bil. Bussarna går ofta och du når de mest populära stränderna med buss. Achata, Kyra Panagia, Apela, Amoopi, Arkasa med stranden Aghios Nikolaos, Finiki och Lefkos har alla bussförbindelser. Bergsbyarna kan du också besöka med buss; annars har taxi fast taxa till dem. Du kan även ta bussen upp till Olympos numera, om du inte vill åka båt. Och mer lär du inte hinna med under en vecka, ni ska ju hinna sola och bada också.

Den berömda vinden, ja... I mitten av juni är det varmt och skönt. Endast en gång under alla år har jag tyckt att vinden varit kylig på kvällen, det var 2011. (Läs gärna mitt resebrev från det året, "Ett sommarlov på Karpathos" ) I vanliga fall är man oftast mycket tacksam för vinden; när den inte blåser blir det varmt och klibbigt och obehagligt. Men det gäller ju fler öar än just Karpathos...

Vi kanske ses i sommar!

Karin
fortfarande obokad, dock...
Svara med citat