Visa ett inlägg
Gammal 2016-01-21, 09:02
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Hur är det att gå från Loutro till Anopolis?

TACK Anders, det var bra att få höra från en som har gått där!
Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Jag har gått från Anopolis till Loutro utan känsla av klättring efter stupande bergsväggar. Absolut inte! Gång-/åsnestigen var tidigare med all sannolikhet huvudförbindelsen mellan byarna. Stigen följer väl naturens skiftningar med maximalt bästa böjar på serpentiner. Troligtvis för att minimera påfrestningar på människan och åsnan med eller utan bördor. Och givetvis för att även minimera risken att förlora sina liv och djurens.

Leder som kommit till av andra skäl, bl.a. för vårt höga nöjes har fått och får en annan karaktär. Vi vill nå stranden med stort "S", följa strandlinjer för att få maximal upplevelse och få den där lämpliga dagsetappen mellan byar osv. Där de inte följer gamla försörjningsleder, trampas leder upp, vilka med automatik kommer att innehålla högrisksträckor. Detta förstärks givetvis av den naturtyp som det här handlar om. Enligt min uppfattning finns det delsträckor i Loutro-området vilka borde spärras av eller för vilka det åtminstone borde finnas information om att de går att undvika - gå runt. För det är inte kul att falla bland de vidrigt vassa stenarna eller plötsligt upptäcka att knäna skakar av en fullt begriplig höjdskräck och till den grad att man varken vågar gå fram- eller bakåt.

Efter sträckan Loutro - Anopolis är det OK. För min del kändes det efteråt i knän för dessa fick relativt brutalt känna på höjdskillnaden om ca 500 meter. Högt? Ja! Men de gamla grekerna lade en bra grund.
Trevlig vandring!
Svara med citat