Sv: Öluff Kreta maj 2016
Hej Ebba!
Nu har du fått massa bra tips och råd inför Kretavistelsen så egentligen behöver du väl inte mina...
I månadsskiftet april/maj förra året tog vi en restresa, flygstol till Chania. Vi hämtade ut vår hyrbil på flygplatsen och körde till Kissamos. Jag kan varmt rekommendera Notos Cars i Paleochora om ni vill hyra bil. Otroligt tillmötesgående och faktiskt de enda, av 5-6 bilfirmor, som var villiga att lämna ut en bil mitt i natten. I Kissamos bodde vi tre nätter och åkte runt i omgivningarna, bla till Falassarna, Balos och Gramvoussa och fina byar. Sen vidare till Paleochora och först då betalde vi vår bil! Tyckte jättemycket om Paleochora. Besökte mysiga byar och stränder i närheten och även en tur till Elafonissi. Var sugna på att ta båten vidare längs södra kusten men dyrt att ta med bilen. Istället tillbaka till norra kusten längs fantastiskt fina vägar, stannade till i Almyrida och Kalives och sen ner till Chora Sfakion. Gjorde en del utflykter därifrån bla till Frangokastello. Sen båten till underbara Loutro, där kunde vi stannat för evigt! Vandrade mycket i omgivningarna. Sen till Nea Chora och hotell Frini. Tycker väldigt mycket om Nea Chora, bodde där första gången 2007, många bra restauranger, bra strand för morgon- och kvällsdoppet (och några simturer däremellan) och nära till allt men ändå en bit bort från de värsta turistfällorna.
Nästa gång åker vi direkt ner till Paleochora och försöker hinna med Agia Roumeli och Sougia också, hoppar över Kissamos. Vi förbokade bara de första tre nätterna, det var inga problem att hitta bra boende. Vi hade havsutsikt hela tiden. Men så åkte vi ju utanför högsäsong. Vi hade en fantastisk semester på en ö som verkligen har allt!
Lycka till med planeringen och trevlig resa.
Anne
Senast redigerad av Annwi den 2016-01-17 klockan 17:36.
|