Sv: Öluff Kreta maj 2016
Jag tipsar gärna om Chora Sfakion och Loutro, där vi var första veckan i juni 2013. Mysiga och lugna platser, vackra vyer, god mat. Vi gjorde utflykter (med bil) till Frangocastello och till Plakias, två fina stränder, där Plakias kändes lite mer turistutvecklat. Ett underbart sätt att starta sommaren på.
Vi hade bokat en natt hemifrån och sen bytte vi boende i Chora Sfakion. I Loutro hade vi inte bokat i förväg.
I oktober 2015 besökte vi Paleochora, som också är jättefint, lite större än tidigare nämnda byar. Som alla andra (?) som besöker västra Kreta besökte vi stranden Elafonissi, med en fantastisk resa genom bergen från Paleochora. Paleochora är (i mina ögon)inte lika vackert, men med en härlig stämning och med väldigt god mat på restaurangerna. Ett underbart sätt att avsluta hösten på.
I Paleochora verkade det finnas många boenden att välja på, vi hade bokat i förväg, eftersom vi åkte 12 personer tillsammans.
Spontant tycker jag att det var "lättare" att hitta utflyktsmål med utgångspunkt i Chora Sfakion, men våra utflyktsmål har nästan alltid kravet att det ska gå att bada där (barnens krav). Och det blåste rätt kraftigt i oktober, så kusten var liksom inte aktuell.
Hälsar
Bea (som längtar till Kreta)
|