Visa ett inlägg
Gammal 2006-03-14, 15:54
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Vackrast av de vackra

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Det finns mycket bra grekisk musik och många olika stilar. En stil kallar jag ”vacker grekisk musik” i brist på bättre. Jag har ett flertal skivor med just ”vacker grekisk musik”, exempelvis av Eleni Karaindrou, Hainides och Loudovikos ton Anogion. Det finns en CD som sticker ut från alla andra och det är Psithiroi av Haris Alexiou. Den skivan har jag säkert lyssnat på flera tusen gånger, och den blir bara bättre och bättre. Jag har gett bort den till många vänner – även till sådana som vanligtvis inte lyssnar på grekisk musik. Ingen har blivit besviken. Alla har hållit med mig. Det är en - ursäkta uttrycket – ruggigt bra skiva. Och så vacker att de nästan gör ont.

Jag har andra skivor med henne (den gula är också ”vacker”), men ingen är så bra som Psithiroi. Är det någon av er som vet om Haris Alexiou spelat in någon skiva som är lika "vacker" som denna? Eller är Psithiroi hennes mästerverk?

Haris Alexious hemsida
Du lyssnar på bra musik chef!

Jag skulle rekommendera "Politiki Kouzina" (det är soundtrack) av Evanthia Reboutsika.
Det låter som Eleni Karaindrou och det är en mästerverk.

En smak av livet(originaltitel: Politiki kouzina) berättar om den grekiske pojken Fanis som växer upp i Konstantinopel (********) tillsammans med sin mamma, pappa och hans farfar Vassilis som driver en kryddbod. Vassilis är en matlagningsfilosof som lär Fanis att livet, liksom maten, behöver lite krydda för att ta form och smak.
När motsättningarna mellan Grekland och Turkiet hårdnar blir Fanis familj deporterade till Grekland, eftersom de är grekiska medborgare. De får en vecka på sig att lämna Vassilis, kryddorna och Fanis hemliga kärlek Saime. I Grekland behandlas de som utlänningar och går en förvirrande framtid till mötes. När Fanis 35 år senare återvänder till sin födelsestad som framstående astrofysiker och hobbykock blir det klart för honom att han glömt bort en av de viktigaste ingredienserna i sitt eget liv.

En smak av livet är en kulinarisk dramakomedi som berättar om livet, kärleken, familjen och maten regisserad av Tassos Boulmetis. Filmen har blivit en jättesuccé i hemlandet Grekland med över 1,2 miljoner besök.

dimitris
Svara med citat