Sv: Bästa hotellet
Som så många andra skrivit, svårt, jättesvårt, nästintill omöjligt. Naturligtvis spelar omgivning och närområdet stor roll.
Men om jag måste välja ETT hotell/boende, måste det bli Aliki på Symi.
Visserligen dyrt (verkar iofs även Fata Morgana vara), men underbar, originell mijö och oerhört varmhjärtat ägarpar och personal. Huset är byggt 1895, så det är tyvärr ont om rum med balkong mot havet, man försöker bevara sekelskiftkänslan (det förra, inte det senaste).
Ägarna och deras son gör allt för att din vistelse ska bli underbar, utan att på något sätt, vara påträngande. Trots att jag bara bott där ngr få gånger får jag personligt skrivna julkort varje år.
Hustrun i familjen (från Italien, där familjen bor under vinterhalvåret) driver den italienska restaurangen precis intill. God, men kanske inte fantastisk mat. Serveras dock med mycket kärlek, viket ju gör all mat extremt mycket godare.
Har i övrigt trivts mycket bra, bl.a på Antonios i Pythagorion på Samos, Paradissos på Astypalea och på Atlantis i Pigadia på Karpathos.
Och på många andra ställen.
Dessutom har jag en vecka i maj bokad på Adonis (som verkar vara mkt populärt här på Kalimera) i Aten. Ska bli spännande, kanske seglar det upp som min favoit. Vem vet??
|