Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
Denna fråga dyker upp med jämna mellanrum. Räcker tiden?
Jo i det här fallet gör den det. Men vad händer om inrikes flyget är försenat? Det är en mer relevant fråga.
Jo, om man då har en genomgående biljett, vilket du bör ha, eftersom du tydligen bokat Aegean genomgående och förhoppningsvis vid samma bokningstillfälle, då blir man ombokad av Aegean (lr dess handlingagent) på första möjliga flyg till sin slutdestination. Eftersom Aegean är ett IATA-anslutet flygbolag har de biljettavtal med de flesta flygbolag (dock ej lågprisbolag typ Norwegian lr Ryanair) så ombokningsmöjligheterna är otaliga.
Skulle det innebära flyg nästa dag skall man erbjudas hotell.
I just detta fall när man flyger med Aegean och byter flygplan i ATH så är Minimum Connection Time 40min (45 om man flyger vidare utanför Schengen). Det innebär naturligtvis inte att det är kört om man landar lite sent. Marginaler finns alltid så skynda bara från ankomst till nästa avgång.
Generell MCT i ATH är 45 min förutom om man kommer utrikes ifrån och skall flyga inrikes, då är det 55min.
En mängd olika varanter kan finnas på detta beroende på vilket flygbolag man flyger med och varifrån man kommer och varifrån man flyger till.
Kolla alltid med din resebyrå. Bokar man via bokningssite är det alltid OK bara man inte plockar ihop sin resa själv och försöker pussla ihop olika sträckor och avgångstider. Då kan det bli fel och man får stå för alla kostnader själv om man blir ifrånflugen.
|
Återuppväcker den här gamla och återkommande frågan.
Åkte tidigare i år hem från Aten med Aegean genomgående biljett med mellanlandning och planbyte i Heraklion. 70 min mellan ankomst Heraklion och avgång mot Köpenhamn. Det var givetvis gott om tid för att både skriva ut boardingcard och shoppa runt i taxfreebutiken.
Sneglar nu på en tripp med Aegean till Aten+Inrikes (genomgående) med 45 min MCT på utresan och 50 min MCT på hemresan. Det innebär om jag förstått ditt svar rätt SteffTee att hemresan är OK men att jag är 10 min för kort på utresan. Man kan ju undra varför Aegean mfl tillhandahåller biljetter om MCT inte är tillfyllest. Men det är ju det formella det.
Så till min fundering som handlar om det praktiska. Har som sagt tidigare flugit med anslutningsflyg i Aten, men aldrig så tight som 45 min. Ni som har gjort det, är chanserna hyfsade att klara det rent praktiskt?
Jag tänker så här. Incheckat bagage går väl vidare som vanligt utan min hantering i Aten. Incheckning, platsbokning och utskrift av boardingcard för inrikesflyget bör jag väl kunna klara hemma på datorn dagen före avresa (48 tim innan).
Återstår då att försöka förboka plats så långt fram i första planet som möjligt för att komma av snabbt i Aten. På Aten Airport snabbt förflytta sig från ankomstvåningen upp till avgångsvåningen och Security Control och be en tyst bön att det inte är lång kö där. Sedan raskt till gaten.
Visst borde det väl kunna funka eller? Men om det inte gör det så är det inte hela världen på hemresan då tillräcklig MCT ger mig fri ombokning, men på utresan är jag i så fall rökt om jag förstått det rätt?
Masse