Sv: Windsurfing på Skopelos?
Klostrene ligger øst for byen. Tre af klostrene er beboet af hhv nonner og én munk.
Metamorphosis (eller Sotiros som det også hedder) er et munkekloster, og er beboet af én munk i sommermånederne. Det ligger tættest på byen, og kan besøges.
Længere oppe ligger Evangelistria, som er et nonnekloster og her bor to gamle nonner. Det er åbent for besøgende.
Længere væk ligger Prodromou, som også er et nonnekloster. Det er åbent for besøgende.
Lige før Prodromou ligger Vavara. Det er nyrestaureret og er åbent for besøgende. Her bor ingen.
For alle klostrene gælder, at der er åbningstider. Så vidt jeg husker, er det fra 9:00 – 14:00 og igen fra 17:00 til 19:00.
Besøgende forventes at køber et eller andet fra deres butikker (donation).
Længere ud ad vejen ligger A. Anna og Taxiarchon (det er det billede Kalimera viser vej til). Speciel synes jeg turen til Taxiarchon er dejlig. Turen ned til A. Anna klostret, og specielt turen op igen, er hård. Desuden har jeg aldrig set A. Anna åbent.
Og så synes jeg, at turen til Glossa er smuk, og byen er speciel. Her er ingen turister undtagen i dagtimerne. Turen tager en time med bussen. Spis frokost (lunch) på Taverna Agnanti. Den ligger inde i byen. Nikos, som er søn af ejeren, er den mest charmerende tjener syd for Alperne.
Frokost (lunch) kan også anbefales i Agnontas. Tavernaerne ligger helt ned til vandet. Læg mærke til det store træ, der står helt nede i vandkanten. Hvis det blomstre, er det med gule blomster. Meget smukt.
Sendoukia gravene er også et besøg værd – der er en fantastisk udsigt. De ligger på Delphi, det højeste bjerg på Skopelos (570 m over havet). Hvis du køber Heathers bog, er turen beskrevet (det vandringerne til klostrene også).
Håber, det hjælper dig lidt. Spørg igen hvis jeg kan hjælpe.
Hilsen
Mette
|