Visa ett inlägg
Gammal 2015-11-04, 12:40
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Kostar i dagsläget för två vuxna och tre barn 450 euro. Om ni jämför en natt i Athen + färja dagen efter så har ni i mina ögon tjänat in den summan rätt snabbt.

Om man inte är priskänslig så är flyget till Naxos ett utmärkt alternativ, annars är flyget ett ganska dyrt alternativ.
Jag vet inte hur Bea har räknat, men en vuxenbiljett Piraeus-Naxos kostade i år 35.50 E. Barn under 5 år åker gratis och barn mellan 5-10 år betalar halva priset. Så, i ert fall (om ni åker ekonomi klass) blir det 3 vuxenbiljetter (kanske bara två om 11-åringen kan åka för halva priset) plus 1/2 biljett (8-åringen) och det blir totalt 124,25 E vilket är nästan 4 gånger billigare än flyget. Det går bra att sova på färjan i salongerna där "flygstolarna" finns, det är heltäckningsmatta och där kan man lägga barnen mellan sitsarna. Man behöver inte heller boka stolar om man åker i juni. Det finns även möjlighet att ha en hel hytt (inside) för hela familjen för 148 E för. Ja, hur man än räknar så blir färjan mycket billigare. Flyget går inte hela vägen till Koufonissi så man måste ändå ha en övernattning på Naxos.
Med tanke på att dagens färjor är mycket bättre och bekväm så skulle jag faktiskt åka hela vägen till Koufonissi och då är resan klar, man är framme. Man kommer visserligen fram ganska sent men om man bokar rum i förväg så kommer någon och hämtar upp er vid kajen.
Vi åkte med 3 barn på 80- och 90-talet och då var färjorna mycket sämre än dagens och det var aldrig några problem, barnen sov under resan. Vi har aldrig stannat kvar i Piraeus/Aten eller flugit om vi kunde komma iväg med en färja samma dag som flyget landat. Vi tröstade oss med att första dagen var en resdag. Men det hände att vi var tvungna att sova första natten i Piraeus/Aten och ta första färjan dagen efter.
Men, som sagt förut, är man inte priskänslig så är flyget till Naxos ett utmärkt alternativ, men man kan inte komma ifrån att flyget är ett ganska dyrt alternativ för en familj med två vuxna och tre barn, men jäkla bekvämt och snabbt, JA!

Senast redigerad av RobEri den 2015-11-04 klockan 12:46.
Svara med citat