Visa ett inlägg
Gammal 2006-03-11, 15:27
aake aake är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Bra bok om Kreta

Hej!
En alldeles underbar bok.Alla Kretabesökare skulle ha nytta och glädje av den.Det finns ju en hel del seder och bruk som kan vara till nytta för oss besökare.Det finns "koder" som vi av naturliga skäl inte känner till. Att aldrig stiga in i ett nytt hus med vänster fot först. Inte öppna en eventuell present medan givaren ser på.mm.mm. Kretensarnas filoxènia (gästfrihet) är väl allom bekant. De har bara ett ord för gäst eller främling. X`enos. Alltså kommer du som främling så betraktas du som gäst. Det har jag flera exempel på. Ett litet exempel var när min fru och jag blev sugna på en frappè och slank in på en liten taverna. Han som serverade hade en trevlig T-tröja på sig med tavernans logo på. Jag tyckte den var snygg och frågade om han hade fler så jag kunde få köpa en. Nej det hade han inte, men ni kommer väl flera gånger till Kreta sa han. Tänkte inte mera på det. Då vi kom tillbaka till hösten så gick vi dit och beställde ännu en gång frappè. Då kom killen med en plastkasse och räckte mej. Jag blev nyfiken och öppnade paketet som låg där.
Två T-tröjor låg där! Jag blev verkligen överraskad och erbjöd mej att betala. Han tittade frågande på mej. Presenter betalar man inte för sa han bestämt! Där ser man!

Áspro pato! önskar aake.
Svara med citat