Citat:
Ursprungligen postat av Goliat
Sen ska man vara medveten om att skypesamtal kan avlyssnas....
Göran
|
Jo, det är riktigt. Men sannolikheten för det är dock försumbar. Så vitt jag vet så måste någon då ha lyckats få in ett program i din dator, typ trojan, som kan ligga on-line och avlyssna allt som händer på datorn. Precis som de som läser av alla tangenttryckningar för att få reda på bankkoder osv. Vilket ju är mycket intressantare för skurkarna. Sedan ska de dessutom ha krypteringsnyckeln.
De flesta användare idag vet och inser vikten av att ha en hyfsad brandvägg för att förhindra just sådana försök. Så jag tror nog risken är minimal. Dessutom, vem skulle vara intresserad av vad jag snackar om med mina vänner runt om i världen. Viktiga affärssamtal förs nog på andra, helt säkra "linor"...
Men känner du till något annat sätt så skulle jag vara intresserad av att få information om det! Spåra och plocka upp kommunikation till eller från ett visst IP-nummer ute på nätet tex? Så vitt jag vet så är det i princip omöjligt med en vanlig PC. Underrättelse- och militärmyndigheter (är det EUDORA den heter i England?) kan göra det tack vare extremt kraftiga datorer, typ CRAY. Även FRA här i Sverige lär kunna övervaka mailtrafik om det skulle behövas.
När GSM-telefonerna kom i mitten av 90-talet sade alla tillverkare att de var omöjliga att avlyssna... HA! Det gör polisen dagligen nu!! Så någon kanske har hittat ett "instrument" för att "lyssna" på Skype också?
Men då ska man kanske också varna för att de vanliga bärbara telefonerna vi har hemma idag är lätta att avlyssna. Speciellt de gamla analoga. De digitala DECT:arna är lite svårare, men det går.
Men jag tror att risken att råka ut för avlyssning är minimal för oss vanliga någorlunda laglydiga medborgare. Med brandvägg. Jag ringer och mailar utan att ha en tanke på det i alla fall...
Peter