Tack, Zanet! Jättebra beskrivning som strax sätts in i musiklistan.
Mycket av den musiken vi lyssnar på omtalas som "laika" och det betyder, så vitt jag vet, folkmusik. Jiannis Kotsiras nya skiva omtalas också som "laika", såg jag (hoppas snart man kan köpa den!).
Musik som omtalas "elafra" betyder kanske lättare populärmusik? Kan du eller någon beskriva skillanden mellan "laika" och "elafra" - den är kanske inte så stor?
Populärmusik, folkmusik, traditionell musik lyssnar vi också mest på. Gärna ballader och melankolska sånger. Rebetika och ömusik efter olika stämningar, har svårt att pricka in mer precis när. Men annars tror jag inte att vi tänker så djupt över vilken slags musik vi väljer. Vi väljer oftast efter vilken
artist vi har lust att höra, och sen efter vilken skiva.
Som något nytt har vi lagt in nästan all vår musik på en iPod, och nu kan vi välja artist, skiva eller melodi, genre eller
blandat, favoritlista eller senast spelade osv. osv. Jag får erkänna, att den ofta kör på ”blandat” (shuffle) och det betyder att vi inte vet vad som kommer (som "att lyssna på radion”). Vi får hört låtar vi brukar glömma att sätta på – och vi tycker det är kul att gissa om ”Vem som sjunger?”.
Så för tillfället lyssnar vi mycket på ALLT (det går bra att spola fram till ”nästa” om det skulle dyka upp något man inte gillar).
Marianne