2015-09-04, 15:16
|
|
|
Reg.datum: feb 2015
|
|
Sv: Flyktingtråden
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Om du kollar vilka sponsorer de har så torde det vara seriöst. Läste många kommenterar där igår, och det verkar vara ett fantastiskt initiativ som många uppskattar, och de har fått enorm uppmärksamhet. Kan inte tänka mig att det är oseriöst.
|
Jag håller helt och hållet med Laero och personligen känner jag mig väldigt osäker. Inget tvivel om att det finns mycket goda intentioner bakom det hela. Men snart handlar det om betydande belopp och min fråga är då hur dessa pengar skall fördelas på plats.
I det angivna länken (www.vigorvadvikan.com) står "Just nu är antalet frivilliga på Lesbos tillräckligt många, enligt de vi har kontakt med på plats. Därför är det bättre att skänka pengar och kläder till våra insamlingar, så att vi kan bistå de frivilliga på Lesbos med resurser istället". Men vilka har man kontakt med på Lesbos? Vilka är dessa frivilliga på Lesbos? Hur skall pengarna fördelas emellan dessa friviliga på Lesbos? Är det friviliga och väletablerade organisationer? Bokföring? o s v.
Personerna bakom "Vi gör vad vi kan" gör allt detta helt friviligt och jag tror på det, verkligen. Men det poängteras på hemsidan att allt görs efter bästa förmåga och de sköter det vid sidan av ordinarie arbete. Räcker det verkligen för att hålla reda på alla pengar som strömmar in på ett privatpersons konto ?
Att det finns sponsorer betyder ingenting. Det här är något nytt och sponsorerna har ännu inte kollat upp. Sponsorer...ja, de vill ju synas.
Sammanfattning: hur sker fördelningen på plats? Hur administreras det? Hur och vem sköter bokföringen?
Detta gör att mitt bidrag går i stället till ett väl etablerat 90-konto.
|