Visa ett inlägg
Gammal 2015-08-21, 10:18
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
........ om de ska satsa sig ur krisen - varifrån ska pengarna komma?
..... Tja då är det väl bara att sitta ner och vänta på att manna ska regna ner från himlen.
Masse
Ja Masse (och Hasse och RobEri mfl), den frågan har jag ställt flera gånger och det är hittills ingen som har försökt besvara den. Och jag skulle bli tämligen förvånad om det kommer nått svar nu heller för frågan är obekväm för "vänsterretorikerna".

Angående Tsipras avgång så var det väl oundvikligt om man lyssnar på kommentarer i media. Han fick majoritet för uppgörelsen med "trojkan" med hjälp av oppositionen men har egentligen inte majoritet för sitt regerande iom att en tredjedel av de egna röstade emot honom. Han riskerade alltså att förlora en misstroendeomröstning, därmed bättre att förekomma än att förekommas och därför nyval.
Just detta är det svårt att kritisera Tsipras för men ännu ett val nu är INTE vad Grekland behöver.

Om man ex.vis lyssnar på Staffan Sonning i ekot så är det troligt att Syriza faller sönder i två delar och att Tsipras då blir av med den mera extrema vänstergruppen som är emot den senaste uppgörelsen.
Han har tydligen ett starkt stöd i befolkningen och kommer troligen att gå stärkt ur detta för att genomföra programmet ihop med eurogruppen/ECB/IMF. Ur min synvinkel egentligen det vettigaste utfallet men hederligheten kan ju verkligen diskuteras. Han gick i förra nyvalet till val på att slopa besparingar, att t o m kunna återställa löner, pensioner och att återanställa i offentlig sektor. I folkomröstningen förespråkade han ett nej till ett paket som var mildare än det som sedan blev utfallet !!!.
En sådan politiker hade aldrig blivit omvald i Sverige, men men - Grekland är Grekland.

Senast redigerad av laero den 2015-08-21 klockan 11:09.
Svara med citat