Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden
De är ju bara två sidor av samma sak. Jag känner också sådana som står mig nära och som nu kämpar för mat för dagen, och det är jäkligt svårt att hantera känslomässigt. För att inte tala om alla lidande som jag inte känner personligen. Men lika förbaskat finns det siffror. Och fakta om hur det grekiska samhället fungerar.[/QUOTE]
Jag tror personligen att det är svårt som svensk och Greklandsvän att sätta sig in i vad som är hönan, ägget eller för all del tuppen. Det är lätt att klanka ner på saker och ha åsikter bara för att man nu börjat läsa på via stora mediers hemsidor, men vi har så oerhört olika förflutet, tusentals år tillbaka, och så oerhört olika villkor och samhällsuppbyggnad, hotbilder mot oss utifrån och problem inifrån. Vi må vara mer lika nu, på ytan, men ...
Jag, i min hjärna, har i alla fall uppfattat det som att på turistöarna har man ändå på många sätt kvar inkomster, även de om odlar och producerar på dessa öar. Många är släkt och vänner, de har sina kunder och hjälps åt. Det är, vad jag har förstått, mycket , mycket värre i övriga Grekland där tjänstemän och annan mede-l/arbetarklass mist sina jobb samtidigt som de hade/har konsumtionslån att betala av. Vi svenskar lånar just nu som om det inte finns en högre ränta bortom horisonten, och de flesta experter bävar för konsekvenserna av detta. Jag hoppas att om Grekland får lite mer balans i budgeten finns en skuldavskrivning att vänta. Skulle inte förvåna om det är så.
|