Visa ett inlägg
Gammal 2015-08-12, 12:20
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

För att svara dig, Thira och utan att citera (DET har ju stötts och blötts mycket tidigare i somras) så gör jag fler reflektioner.

Jag har upplevt samma sak, det att mothugg innebär att man svarar otrevligt, spydigt. Jag lärde mig att inte reagera snabbt och hellre tänka efter och skriva mer avslappnat dagen efter. Eller ibland, strunta i att svara eftersom hur jag än skulle formulera mig så hade det varit utan effekt.

Det BLIR en balansgång, många har engagerat sig i Greklands ekonomiska (och politiska) status just nu och därför blir diskussionerna förvirrade och inte särskilt trevliga att följa. Jag känner inte exakt till om du har grekiskt blod i dig, Thira? Har du INTE det så har jag trott fel men jag reagerade mycket på det du skrev om de människor du mötte under din resa. Självklart reagerar man mycket känslomässigt om man ser det du såg, en förtvivlan som man känner och där maktlösheten sätter in.

Vänd på det, jag har under två resor sett annat. Syros kanske är ett "dåligt exempel", jag har fått den uppfattningen att Syros är kanske ganska välmående. Det avspeglade sig på det sättet att jag inte såg några tecken på tillnärmelsevis det DU såg. Vad som sen döljer sig "bakom", hur människorna på Syros VERKLIGEN har det, det har jag ingen aning om. Därför kommer jag hem med en annan verklighetsuppfattning, jag kan inte förstå allt i den här krisen när jag faktiskt inte har sett det med egna ögon.

Okej.......jag såg EN kvinna, grekisk eller inte? Hon gick med ett litet barn i famnen och tiggde mitt bland barer och discotek mm. i Syros centrum och vad jag VERKLIGEN SÅG var en irriterad kvinna som inte fick några pengar överallt där hon stannade. DET irriterar mig, för mig är det osmakligt, jag kanske irriterar någon i och med det men krisen handlar inte om EN ENSTAKA fattig person vid ETT tillfälle. Om någon inte vill skänka någon några pengar så undrar jag vad som är fel med det? Den enskilda människan MÅSTE få bestämma hur den vill göra. Det handlar inte heller om hur JAG tänker, angående om jag personligen skänker pengar eller inte.

Vad jag vill säga är att jag mycket väl kan komma i känslor där jag kan reagera på vad andra skriver, svara därefter, låta bli......Tyvärr har jag för lite grundkunskaper om denna kris för att mer frekvent deltaga i den här tråden. Jag har försökt att sätta mig in lite men orkar inte ta del av den ofantliga mängd information av alla de slag som massmedia har fått ut de senaste månaderna. Därför vill jag som sagt inte svara så mycket eftersom jag ser att andra engagerar sig mer än jag och till synes, har mer kunskaper än jag.

Men jag är övertygad att många orsaker (inte alla) handlar om att Grekland bär egen orsak till krisen de har befunnit sig i, befinner sig i och KOMMER ATT befinna sig i. Om det sen är pga deras politiker, deras politiska system, korruption eller inte, dålig skattemoral, TUSEN ANDRA orsaker eller allt jag räknar upp, ihopslaget och sammanpressat till EN ENDA orsak - det kan ingen svara på. Inte ens alla engagerade i detta forum.

/Hasse
Svara med citat