Visa ett inlägg
Gammal 2005-04-17, 18:31
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: FRÅGOR OM Ö-LUFFNING

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Tack för alla era tips! Proppen verkar ju suverän, underlättar verkligen när man ska tvätta osv. Känns också skönt att höra att de flesta verkar ha med sig ungefär lika mycket per person och har klarat sig bra. Man vill ju inte stå där utan pengar den sista veckan, eller inte kunna göra något kul som kostar.
Alexandra
Hej Alexandra!
Nää, inte proppen inte! Utan avsaknad av propp, propplöst alltså. Eller proppglapp där vattnet rinner ut ur handfatet trots iproppning DÅ är det helt suveränt att nyttja plastkasse att lägga i blöt i, därefter placeras plastkassen i handfat eller duschutrymme Köper man bröd, frukt o.s.v. i någon market så får man alltid sina varor i en sladdrig plastkasse, dessa kassar spar vi alltid med tanke på att kunna tvätta upp, framför allt, underkläder, soltop o tunnare skjortor.
"Göra roliga saker". Om du tänker på disco o.s.v , (jag har fått för mej att du tillhör "det yngre gardet") så får man oftast en drink på entré-avgiften, på många ställen är det inte entré-avgift alls. Men "roliga" drinkar kostar ju en del även om det är bra mycket billigare än här hemma
BOENDEKOSTNAD;
Den kan variera rätt mycket faktiskt. Vi, maken o jag, har betalat allt mellan 18-25€. Vi har faktiskt aldrig betalat mer än just 25€/natt och då har vi alltid bott bra och oftast strandnära. Men då åker vi i juni, samt på hösten i andra hälften av sept. Ett år dp jag var på Naxos i augusti så betalade jag faktiskt 10.000 dr, det är mer än 300:- . mendet är några år sedan då Naxos ännu var VÄLDIGT populärt. Sedan dess har turismen minskat rätt mycket på den ön.
En annan sak om boendekostnad, som är nog så viktig. Tillhör man de gäster som ALLTID ÅTERVÄNDER så kan man få vänskapspris vilket är lägre än det vanliga priset. Sådant pris har jag på ett par ställen i ö-världen där jag, med åren, räknas mer som vän än som turist Det kan också hända att vi fått bra pris då vi hälsat från någon annan som har rekommenderat oss ett speciellt boende.
Kalimera-populära boenden har, säjer en del, dock blivit dyrare just p.g.a. att det näns på Kalimera. Jag har INTE erfarenhet av det själv eftersom vi söker oss "eget" då vi är ute. Kalimeraboendena är ofta högt upp ovanför branta backar o långa trappor och sådan klättring är utesluten för min del p.g.a. en svår skada i ett knä
Om du stannar bara någon enstaka natt på ett boende är oftast priset/natt högre. Prisbilden är ofta 1-3 dygn, sedan upp till 6 dygn, bor man 8 dygn eller mer så är priset betydligt lägre/dygn. I alla fall under mellan-och-lågsäsong. Oftast får man frågan hur länge man tänker stanna. Det är ju jobb för hyresvärden, och kostsmat, att byta lakan o.s.v. varje dag. Byte sker oftast var tredje dag.

Jag hoppas att du får en härlig luff!!
Om du redan nu har preliminärbestäm de öar du tänkt besöka så är det lite enklare att ge tips om specifika öar.

/Birgitta
Svara med citat