Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-27, 12:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bra tavernor på Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Vi ska bo i Pigadia på hotell Atlantis.
Kanon! Där bodde min dotter med måg nu i sommar, under vår sista vecka. Då går du bara ut genom dörren och svänger direkt höger så kommer du snart ut på kompasstorget. Du har Pot Pourri till höger - hälsa AJ från mig - och To Goniako i det blå huset till vänster. Mycket bra ställe för en snabb lunch. Efter det har du en trappa ner till vänster. Där kommer du till hamnpromenaden, och precis där trappan tar slut ligger Mesogeios på vänster hand.

Gatan som går åt vänster från torget är Karpathosgatan, där de flesta souvenirbutiker finns. Gå den rakt ner så hamnar du till slut vid fontänen, efter kaféerna Acropolis, GrandE och La Corte.

Om du i stället svänger vänster och går gatan upp till stora vägen, tar höger där och går kanske 10 minuter, håller höger i Y-korset vid Seven Eleven, och titter mot vänster sida av vägen, hittar du snart Taverna Pelagos, där vi ofta tillbringar kvällarna med att lyssna på bra, levande musik medan vi antingen äter middag eller tar ett glas vin. Här sker ofta både spontana uppträdanden av gäster eller tillresta musiker, och spontandans. Ju senare på kvällen, desto mer ökar chansen till dans. En bit längre fram på den vägen har du El Greco.

Den bästa delen av stranden är biten som ligger närmast ert hotell, den utan solstolar. Där har du sandbotten så långt du kan gå. Längre bort blir bottnen en blandning av sten, klippor och sand.

De bästa sandstränderna hittar du på västkusten. Du kan ta bussen till Arkasa och gå några hundra meter till Aghios Nikolaos, eller hoppa av vid nästa stopp i Finiki, där sandstranden ligger mitt i byn, eller åka hela vägen bort till Lefkos med flera fina stränder. Stränderna längs ostkusten består mestadels av sten och grus.

Karin
Svara med citat