Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-23, 18:05
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015
Standard Sv: Dessa saltade fiskfiléer

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Du måste ha missförstått att den torkas och saltas i Portugal. Det krävs ett mycket speciellt klimat för att fisken ska torka och inte bli förstörd. Det klimatet finns bara på få platser i världen. Det fungerar inte ens överallt i Nordnorge, trots att nästan all världens torrfisk kommer härifrån, särskilt då Lofoten.

Jag har inte missförstått någonting, utan fått det återberättat av ett par tre personer i Portugal, bl. a. en restaurangägare.
I övrigt kan jag hänvisa till länken nedan (Processo de Fabricação do Bacalhau Seco e Salgado) som redogör för hela processen torkning/saltning.

https://www.youtube.com/watch?v=3rqUaNiRO7M

Jag fattar inte ett smack av det som sägs i filmen, men att döma av innehållet i filmen så utspelas hela processen i Portugal. Ringde återigen till en f.d. arbetskamrat som är gift med en portugisisk kvinna. Skickade över länken och hon återkom och bekräftade att hela processen äger rum i Portugal. Hela processen med saltning och torkning (flera omgångar!) tar 3 veckor innan det skickas ut till butikerna.
I samma film visas också tillverkningsprocess för sardeller innan de hamnar i burk.

Du kan väl googla lite i ämnet. Det gjorde jag och får samma svar. "Bacalhau" fiskas först och främst i Norge och Ryssland men saltas och torkas i Portugal. Och det krävs inte alls ett mycket speciellt klimat, det görs inne i fabriker och sådana finns det massor i Portugal. "Bacalhau" är portugisernas stolthet, det är deras grej.

Senast redigerad av RobEri den 2015-07-23 klockan 18:12.
Svara med citat