Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-17, 20:44
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Stackars j-la folk, förrått och barskrapat av sina egna folkvalda sedan lång tid tillbaka. och en egen kapitalistisk demokratisk statsapparat i en alldeles vanlig legitim västeuropeisk demokrati. Undrar om nationen hade klarat sig bättre ekonomiskt utan eurointrädet ? Hade fifflandet med statsfinanserna och korruptionen kunnat ordnat upp sig bättre med Drachmer ? Det vete gudarna ? Så euro eller inte, Grekland har och har haft nationella ekonomiska problem att hantera inom sin egen statsapparat sedan landet reste sig från ottomansk ockupation för över 100 år sedan. Det är landets problem att hantera med eller utan EU och EURO. Att sedan EU och eurozonen har problem att hantera Greklands problem är möjligen ett utslag av övertro på unionen och dess förmåga att hantera nationers olikheter och förutsättningar. Grekland och andra mindre bemedlade nationer skulle aldrig släppts in i det som idag visar sitt rätta kapitalistiska ansikte, EU och eurozonen, som jag ser det. Att många andra mindre bemedlade forna öststater bjudits in kanske faller tillbaka på rädslan för ryssen? Men de tycks ju ha ordnat upp problemen, eller har jag fel där ? vara på god väg ? Jag förstår fortfarande inte hur Grekland skulle vara värd mer ekonomiska sympatier och bistånd än någon annan mindre bemedlad EU-nation?

Fast för egen högst egoistisk del är jag positiv till att börserna gått upp under veckan, så mina fattiga pensionsfonder visar på plus igen

Men det ska jag kanske tacka kineserna för också

(källanvisning saknas )
Svara med citat