Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-16, 18:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Agios Georgios Valsamitis

Jag var där i maj/juni och då sa hon att hon varit där i ungefär fem år. Så det kan nog stämma.
Jag skulle ha gått ena stigen från Katapola dit upp men den hade rasat på ett ställe så jag kom inte förbi. Men det ska finnas olika vägar att gå.

Hon stänger några timmar på eftermiddagen, tror det är öppet nåt i stil med 9-13 och 17-19. Håller med dig, det är helt klart värt ett besök.

Är man intresserad av ikoner och vill se den som är kyrkans egen och föreställer Agios Giorgios Valsamitis, så hänger den i kyrkan i stora klostret, Moni Chozoviotissa. Längst fram vid sidan till höger, under ikonen som föreställer Jungfru Maria. Enligt Mother Irini beror på det på att den är så värdefull att man inte vågar låta den vara i hennes klosterkyrka, det vore för lätt att göra inbrott där.

Men det är ju också intressant att se källan i klosterkyrkan. Förr ansågs det vara ett orakel, särskilda munkar uttolkade vad vattnet sa. Tron på vattnets krafter var så stark att ortodoxa kyrkan till slut förbjöd tolkningen av det.
Svara med citat