Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-16, 13:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
Jag förstår inte att man kan säga att man inte är orolig för hur det skall gå för grekerna. Grekland är ju inte bara ett semesterparadis för människor med en magväska full med pengar.
Vi som bor här ser hur folk kämpar och hur oroliga de är för framtiden, vi är också oroliga.
Hoppas, hoppas att det ordnar sig till det bästa.

Jag har full förståelse för din oro, den du själv ser i din näromgivning på Kreta. Men där befinner inte jag mig, jag kan inte se det du ser. Jag kan läsa och förstå, vilket jag gör! Jag kan inte påminna mig att jag sett något i Grekland som fått mig att reagera och som i så fall skulle ha varit relaterat till nuvarande situation. Om jag ser ett par år tillbaka så har jag väl i så fall haft "tur", fel ord kanske men platserna jag har varit på har kanske varit förskonade från det du och många andra ser?

Okej, nu senast på Syros, inne i Ermoupolis så såg jag två tiggare, en kvinna med litet barn och en tonåring som båda gick runt bland barerna på kvällarna då det fanns som mest folk i rörelse. Jag såg en man som vid varje tillfälle jag såg honom, satt och sov på en stol utanför ett café. Han var sjaskigt klädd och hade ena foten i en stor plastpåse, antagligen en skada av något slag?

Som alltid syns även hus som är fallfärdiga, lokaler där någon slags verksamhet har upphört. Men det går inte att veta när detta har hänt, förra året eller tidigare? Därför är det svårt att förstå om det handlar om något som hänt 2014-15?

Därför hävdar jag att jag personligen inte är orolig men jag är medveten att det jag kallar "återhämtning i ekonomin" i Grekland, naturligtvis kommer att ta enormt med tid. Har jag som sagt haft "tur" och missat det som kanske hade fått mig att reagera och tänka efter?

Och jag är fullt medveten att Grekland inte bara är ett semesterparadis för folk med magväskan full med pengar, ska jag ha dåligt samvete för att jag platsar rätt bra i denna kategori människor?

/Hasse
Svara med citat