Visa ett inlägg
Gammal 2006-03-05, 11:59
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005
Standard Sv: Hur väljer vi grekisk musik?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Kan du inte reda ut vad de olika begreppen betyder och står för. Gissar nämligen att det är fler än jag som helt enkelt lyssnar på "grekisk musik" när vi är på det humöret och "annan musik" när vi är på annat humör
Det är blir nog överkursernas överkurs är jag rädd

Jag gjorde en grov indelning av den anledningen att jag inte läst vare sig svensk eller grekisk musikhistoria och av denna anledning kan jag inte gå in på var gränsdragningarna mellan olika stilar sker. Däremot kan jag försöka ge en liten vink om vilka artister som jag tänker på och hoppas sedan att någon av de mer musikkunniga här hoppar in och ger ett handtag.

Folkmusik och traditionell musik:
Här finns för mig alla "odödliga sånger och sångare" Den kan handla om den musik man spelar vid olika firande där traditionella danser är ett naturligt inslag. Klarinett och bouzouki. En mycket populär låt i vår bys festinslag är Manolis Mitsias "Milo mou kokkino". Mitsias kommer f ö från en by inte så långt ifrån vår. En annan låt som alltid spelas är "To papaki". Mpithikotsis är en av de odödliga sångarna, likaså Kazantzidis.

Liturgi/hymner:
Är väl vad vi skulle kalla kyrkomusik, men väldigt annorlunda. Det är inte bara de grekisk-ortodoxa hymnerna som är vackra och stämningsfulla, finns ju även de gregorianska munkarna.

Rempetika:
Greklands blues. Var även den förbjudna musiken under en period, men spelades i lönndom och fick trots motgångarna bra fotfäste. Kända rempetikaorter är Pireus och Thessaloniki. Kända rempetiskasångare är Sotira Mpellou, Markos Vamvakaris och Vasilis Tsitsanis.

Pontiaka:
Är en svår musikstil att förklara och antingen älskar eller hatar man den. Musikinstrumentet är lyra. Sångerna är mycket kraftfulla och danserna ska vi bara inte tala om - en symbolik som talar sitt eget tydliga språk. Några sångare är Stavros Savvidis,
Xryssantos Theodoridis, Xristos Tsekenidis. "Hui hui", "Etairon ki h Ligeri", "Emen ki esen pi tha xoris" är några exempel på pontiska sånger.

Nisiotika:
Så kallad ö-musik. Kända sångare är Giannis Parios och Vaggelis Konitopoulos. Exempel på sånger är: "Panta", "Thalassa", "Opala opala"

Ballader och melankoliska låtar:
Här finns ju många bra, men Sokrates Malamas och Orfeas Peridis är nog de jag gillar bäst utöver Xaris Alexiou förstås. Här finns så många sånger att välja bland att jag inte kommer på en enda

//Zanét
Svara med citat