Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-14, 14:37
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ni som har börjat snacka i termer om "lägg ner skiten", vad exakt är det ni menar med de orden?
Menar ni hela EU ?
Personligen skulle jag inte gråta om EU gick i graven. Men det jag tror att det de flesta här menar är skit är det katastrofala experimentet med en gemensam valuta i ett så heterogent område som medlemsstaterna i euroområdet representerar

Citat:
"Utpressning och hot" nämns i denna omfattande tråd, det är väl en tolkning?
Säj "ultimatum" då, om det låter bättre.

Citat:
Jag har undvikit att skriva i denna tråd av ett antal skäl, fram tills idag. Grekerna har i många avseenden sig själva att skylla men att säga så är väl minst sagt som att svära i kyrkan? De har i en del andra områden INTE sig själva att skylla. Men ett land där det inte fungerar att få in skatter från sin befolkning, det är ju ett land som förr eller senare råkar in i en väldigt ond spiral.
Jag tror de flesta här anser att grekerna har sej själva att skylla för mycket (rentav det mesta) i det här kaoset. Framförallt då korruptionen och de enorma bristerna i skatteindrivning. Men det är väl knappast nån nyhet. Varför har man (EU/euro) då inte agerat så fullständigt brutalt tidigare, som man gör nu? (jag tror mej veta svaret...)

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det måste vara nått med nationalekonomi jag inte fattar, som du och de flesta här verkar förstå.
Jag ser det som att kraven i grunden handlar om två saker.
1. Få till en budget i balans (där nya pengar inte på nytt försvinner i ett svart hål = skuldberget ökar) Till saken hör att primärbudgeten var i balans innan nyvalet när Syriza tog över.
Det är inte så svårt att få en budget i balans. Lägg bara ner hela den offentliga sektorn (alltså ALLT), med allt vad det innebär. Inga utgifter och man kan omöjligt få underskott i budgeten. Detta är förstås extremt åt ena hållet. Åt andra hållet är att bara pumpa ut pengar i verksamheterna och skita helt i om man har täckning eller inte. Som det ser ut nu, så verkar det ju definitivt som man rör sej mot den förra extremen. Sen det här med att man (tydligen, du påstår det i alla fall) lyckades få en primärbudget i balans ett eller annat kvartal, det ska man nog akta sej noga för att övertolka. Behövs längre observationsperioder än så för att kunna slå fast nån slags trend.

Citat:
2. Visa att ni tänker genomföra det ni lovat. (vilket 2-3 regeringar underlåtit att göra). Och då handlar det kanske inte främst om nya åtstramningar utan mer om fungerande skatteuppbörd, bekämpa korruption och byråkrati mm, mm.
Jag håller med Hasse och Rojo72 - Är det så orimligt?
Hur ska man då visa det? Att Syriza har tänkt genomföra förändringa i skatteindrivningen, mot korruption, m.m., är kanske bara nån naiv förhoppning om några av oss haft, eller? Hur mycket kan man begära ska hinna genomföras på ett halvår?

Citat:
Och om det nu säger sig själv, att det är bortom rim och reson, så kvarstår frågan - Vad skulle gjorts istället?
Nedskrivning/avskrivning av skulder och/eller grexit
Svara med citat