Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-13, 14:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Du kan väl titta på ett klipp från Godmorgon i SVT i fredag så får du en liten inblick i problemet med hjälp utifrån.
http://www.svtplay.se/klipp/3096613/...eindrivning-ut
Nu har jag tittat. Intressant samtal, inte minst för de som hävdar att skattemoralen i Grekland inte är något större problem - men menar du att det skulle förändra min åsikt att Grekland behöver hjälp att behöva bygga upp ett system för skatteindrivning? Det svensken säger, som varit med och försökt hjälpa till, är ju bara att det var jäkligt svårt att försöka hjälpa till. Inte att man därför bör låta.

Den andre killen, nationalekonomen Vlachos, är för övrigt han som skrev DN-artikeln som Janne tipsade om igår. Studien om företagarna som han nämner är samma som malou och jag pratade om tidigare i tråden, den som visar att en del betalar mer än 100 procent av sin inkomst på sina lån - OM man ska tro deras deklarationer.

Vlachos säger en annan tänkvärd grej i sammanhanget - att ökade skatteintäkter ju faktiskt på kort sikt innebär en åtstramning, ingen stimulans. Folk får ju mindre pengar till konsumtion om de betalar mer i skatt.
Svara med citat