2015-07-13, 10:22
|
|
|
Reg.datum: apr 2015
|
|
Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Klart de måste få bättre statsfinanser. Men frågan är hur. Så som det nu gått till låter mer som hot och tvång än politiskt samarbete för mig. Att ställas inför ultimatumet Antingen går du med på våra stenhårda krav eller så åker du ut på några år, och först om du åker ut sockrar vi med en omstrukturering av skulden - det är inte förhandlingar för mig, det är utpressning.
Nu såg jag visserligen att en omstrukturering av skulden antagligen kommer att finnas med i fortsatta förhandlingar, och det är bra. Det är inte bara jag och andra blöthjärtade vänsterkalimeror som tror att det behövs, det är även många ekonomer.
Sedan kan jag tycka att det hade varit bra med kraftfullt europeiskt stöd i den grekiska statsförvaltningen, till exempel vad gäller skatteindrivningen. Men när man ser vilka metoder de tog till under den gångna helgen känns det inte förtroendeingivande.
Haha, när jag först läste det där såg jag inte ditt andra "inte". Jag tolkade dig som att det inte skulle hållit på så länge om Merkel verkligen velat ha kvar Grekland. Och det lät helt rimligt för mig, jag trodde under helgen att de bedömare som trott att detta var Tysklands sätt att trycka ut Grekland hade rätt. Reglerna säger tydligen att ett land inte kan sparkas ut ur euron, däremot kan det själv begära utträde. Och blir det tillräckligt obehagligt därinne, så ...
|
Håller helt med
|