Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Bra beskrivning av svågerpolitik. Men det är inte bättre om de har fått sina jobb för att de har röstat på rätt parti. Det är det som är klientelism. Du lovar att stödja rätt politiker och voila, du har ordnat trygga statliga jobb med bra förmåner till dina fyra barn med respektive och behöver dessutom aldrig mer oroa dig för tillstånd för dina restauranger, eller vilken business du nu verkar inom.
|
I ditt inlägg förtydligar du det jag skrev. Det är så det "alltid" har varit. Rösta på mig så skall jag fixa jobb och jobben fixades. Det kallas för att köpa röster med ett ärligare språk. Inför nästa val påmindes naturligtvis familjen om vilka förmåner dom fått och vad som krävdes för att dom skulle få behålla sina jobb.
Tsipras har inte köpt röster på det sättet. Han har efter valet tillsatt ett antal dugliga beslutsfattare på olika nivåer eftersom dom är medlemmar i hans parti, inte för att de lovat rösta på honom. År det inte så det sker i alla länder även vårt. Alla jag har pratat med de sista veckorna kan inte ha fel. Naturligtvis känner jag också bybor som normalt röstat på ND eller PASOK eller något annat parti men dom berättar ungefär detsamma om röstköp som jag. När jag dök upp på vårt kafé i söndagskväll med ett NEJ märke på skjortan trodde jag att en del skulle ge mig onda ögat, men nej. När jag frågade icke Syriza väljare varför de röstat NEJ eftersom jag antog att dom tidigare stödde ND fick jag svaret. Det räcker nu.
Tsipras har ett stort folkligt stöd och dessutom som omröstningen visade också ett stort stöd i parlamentet. Enbart framtiden kan visa om han lyckas behålla sin popularitet och om han lyckas förändra Grekland till ett mer rättvist och bättre fungerande samhälle.