Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-11, 09:55
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

.....beklagar ett konstigt avklipp i ett stycke och en halvdan kopiering av annan....

Tidigare tillämpades - enligt uppgift - 90 % till avbetalning av lån. Mitt grundtips är att nivån kommer att leva vidare. Hur relationen mellan trojkan och regeringen i verkligheten kommer att utveckla sig, är svårt att sia om. Helt klart är att Grekland hitintills inte varit helt nöjda. Det troligaste är väl att det även i denna del finns överenskommelser syftade till att undvika att detalj inte ska fälla helheten. Liksom i vårt vardagliga liv.

En av de absolut största utmaningarna som regeringen har framför sig är att få tillstånd en fungerande administration av all offentlig verksamhet. Detta blir inte lätt! Det kommer inte att fungera med kopiera föredömet Sverige eller för den skull Nordeuropas administrativa doktrin om ett starkt samhälle, tradition och rutin. Det handlar nog mer att hämta brottstycken ur och skapa nytt.

I det sammanhanget kanske man ska se tillsättandet av högre tjänster. Jag förstår inte utifrån mina begränsningar, men ur ett annat perspektiv så..... Ungefär som med USA - världens mest framstående demokrati - som byter ut allt vid skifte av president. Kanske har det något att göra med att effektivt kunna styra ett land...

Jag tror att Grekland kommer att överraska många av oss åt det positiva hållet och givetvis förfasa en del.
Svara med citat