Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-11, 00:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Masse - om de 13 tjänsterna inom utbildningsministeriet, inte UD. Eftersom jag har hört talet tre gånger vågar jag på mig på en tolkning. De 13 tjänsterna är inte politiska, de motsvarar statstjänstemän hos oss, civil servants, och skulle tillsättas för några veckor sedan. Då tillsattes 12 av dem med Syrizamedlemmar.

Detta hade den belgiske EU-parlamentarikern snappat upp och när han läxade upp Tsipras var det med en rad reformer han tyckte att Tsipras borde göra. Och den första var att lagstifta mot klientelismen, alltså att den politiska klassen köper sig fördelar i Grekland, en gammal tradition. Och som exempel tog han tillsättningen av de 13 tjänsterna, jobb som t ex i Sverige hade gått till folk med meriter från offentlig förvaltning, inte folk som röstade på rätt parti. Varför gjorde du då detta, du går ju i Pasoks fälla? dundrade han.

Tsipras kommenterade det på twitter senare samma dag med att det var tidigare regeringar som börjat med klientelism och korruption.

Krångligare än så är det inte, det spelar ingen roll om det är 13, 30, eller 3, det är principen med klientelismen som belgaren var ute efter.
Jo, allt detta läste jag ju, inklusive att en del skrev om ud och andra om utbildningsministeriet. Men självklart måste det ju då vara 13. Dumt tänkt av mig.

Masse
Svara med citat