Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-10, 19:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Några ödmjuka och kanske okunniga funderingar kring senaste dygnets debatt och händelseutveckling:

- Mycket ståhej kring vilka som fått besätta de 13 höga positionerna (GD eller liknande) inom grekiska UD. Mycket resonemang om vem, vilka, vilken partifärg etc. Har inte en enda gång sett någon fundering om varför 13 st?

Varför inte 10 eller 8? Men enligt grekisk politisk tradition så är detta säkert väl bearbetat. Det är 13 som är den nödvändiga och mest lämpliga nivån.

Snälla ni, missförstå inte. jag är definitivt inte kunnig att avgöra detta. Men i det läge som Grekland befinner sig så tycker jag att fråga 1 skulle vara "Är det nödvändigt nu?" och om svaret är ja så kommer först därefter frågan "Vem?".

Läste Erik Olssons funderingar i DN. Mycket intressant. Även han återkommer än en gång till frågan om greklands skatteflykt. Utfästelser gjordes tydligen redan i avtalet 2010 om att detta problem skulle bearbetas. Och enligt uppgift har i stort sett inget hänt. Jag refererar också gärna till Admiralas inlägg tidigare i denna tråd om att en mycket stor majoritet av icke influtna skattemedel är att hänföra till en mycket liten minoritet av befolkningen. (Minns inte exakta siffror, men den som är intresserad hittar det längre bak i tråden.) Min fundering är "Hur är det möjligt att en nation som står på randen till konkurs, och som har haft detta faktum känt för sig i massor av år, och som för fem år sedan lovade att åtgärda det, ÄNNU INTE HAR GJORT NÅGRA PÅTAGLIGA ÅTGÄRDER". Och hur är det möjligt att omvärlden ska behöva kräva detta om inte grekerna själva tycker att det är viktigt?

Nu ska det röstas och godkännas ett sista ultimata försök att få till ett avtal. Det finns tveksamhet kring om det kan gå igenom alla berörda euro-parlament. Men varför det finns tveksamhet i grekiska parlamentet fattar inte jag. Man har med Syritsa och Tsipras nu simmat in i kaklet. Har inga synpunkter på vänster eller höger. Alla politiska sidor i grekland har varit med om den här. Nu står man inför Avtal med euro-unionen eller konkurs. Om man då väljer Konkurs så må det vara. Men om man gör det för att slippa åtstramningar och besparingar då fattar jag nada.

Fixa en uppgörelse och sedan ett utträde under ordnade former. Det är vad jag skulle förorda. Men det är vad jag tycker. Och att tycka är väl ett av syftena med forumet.

Ikväll tänker jag mycket på alla greker och hoppas att de får till beslut som för på rätt väg på en mycket svår resa. Och jag sänder en tacksamhetens tanke till de euro-nationer vars befolkning redan är mitt i denna svåra pärs men som nu ska besluta om att hjälpa Grekland.

Masse
Svara med citat