Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-09, 16:46
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men du är orättvis när du säger att Grekland bara skiljer sig "något extremt" (om något kan vara just det) från det svenska medielandskapet. Det är känt för att vara enormt politiserat och medierna står olika partier nära, och det tror jag du vet att svenska medier inte gör.
Jag kanske uttryckte mej lite oklart. Vad jag menade är, att även här hemma har vi brist på oberoende media. Eller, rättare, det är en i det närmaste total övervikt åt det ena hållet. Så, politiserat tycker jag nog att det är, dock inte partipolitiskt i alls samma utsträckning som i flera andra länder (t.ex. Grekland).

Sen kan jag även tillägga, att jag i min egenskap av statistiker till yrket nästan gråter en skvätt när jag ser hur man presenterar "undersökningar" gällande journalisters partisympatier. Främst brukar det vara en väldigt låg svarsfrekvens (bl.a. brukar ekonomijournalister sällan svara) och låg representativitet. Och t.o.m. f.d. chefredaktörer för Svenska Dagbladet har faktiskt uttalat liknande invändningar (angående undersökningarna, alltså).

Senast redigerad av Charleston den 2015-07-09 klockan 16:55.
Svara med citat