Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-09, 15:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
...mina funderingar går i om det möjligtvis kan bli en parallell valuta under en "utslussande" grexit...

Kan ju inte vara fel att spekulera lite i alla fall...

I vilket fall som helst så hoppas jag innerligt att Grekland får en chans att "resa" sig...
Ja om det blir en Grexit så tror jag den kommer att gå långsamt. Det ligger inte i någons intresse att den ska bli akut. Precis som Masse nämnde härom dagen.
Jag tror helt enkelt inte att Grekland kommer att få några skuldavskrivningar. Fast nu såg jag att det kan tänkas att Eurogruppen erbjuder ett moratorium istället (detta var något jag läste inne på DN och är inget jag hört någon föreslå ännu så länge). Om de får ett stopp på betalningarna under 20 år så kanske det finns chans att de stannar i eurozonen.
Sedan så tror jag det kommer bli väldigt svårt att få igenom det nya förslaget som skrivs idag hos de egna partivännerna inom Syriza.

Och framför allt, hur skulle den grekiska befolkningen känna inför Tsipras och Syriza ifall åtstramningspaketen nu blev ännu hårdare än förut. Jag tror inte han ställer upp på det... alls. Och absolut inte utan moratorium eller skuldavskrivning.
Tillägg; Med rätta. Men kanhända har han en plan där. Tycker han har jobbat på rätt strategiskt hittills, så vi får väl se

Senast redigerad av Thira den 2015-07-09 klockan 15:58.
Svara med citat