Citat:
Ursprungligen postat av Gurra_C
Jag såg också debatten i parlamentet. Efter att suttit och läst tidningar på nätet så blev jag nyfiken på hur grekiska medier rapporterart från debatten.
Jag blir nästan lite chockad över att man i princip plockar bort allt negativt som sades till Tsipras. Att media kan agera fritt, förhåller sig neutralt och redovisar hela bilden är livsviktigt i en rättstat. Duperar inhemsk media medborgarna?
tex ERT Inte ett ord om den massiva kritiken enbart Tsipras ord.
http://www.ert.gr/o-prothipourgos-sto-evrokinovoulio-prosopo-prosopo-tous-ekprosopous-ton-evropaikon-laon/
Även svenska moderata riksdagsmannen Sotiris Delis är inne på samma spår enl inlägg på facebook
|
Enligt Reportrar utan gränser är Grekland och Bulgarien sämst i Europa på pressfrihet. Men då vet jag inte vilka kriterier de tillämpar - det är inte bara sådant som maktkoncentration och ägarstyrning det handlar om, utan även våld och hot mot journalister (där Gyllene Gryning inte direkt förbättrar för Grekland i rankingen).
Men Greklands medier är mycket mer politiserade än vad vi är vana vid. Som Mahava säger, ERT stödjer sannolikt Syriza eftersom det var de som öppnade kanalen igen. Men då ska man ju också komma ihåg att det var Samaras regering som stängde dem, vilket var en helt sanslös åtgärd. Att lägga ner public service-tv i ett medielandskap med politiserade reklamkanaler ...
Men om ERT kan sägas vara regeringsstyrt snarare än regeringstroget vet jag inte.