Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden
Först lite fakta:
Alla vet naturligtvis att Panos Kammenos inte är medlem i Syriza utan ledare för Oberoende Greker, ett parti på högerkanten i koalition med Syriza.
Alla vet naturligtvis att samtliga partier i den grekiska riksdagen utom kommunisterna (som är stalinister) och Gyllene Gryning, ett parti långt, långt ut på högerkanten, nu stöder Tsipras.
Jag önskar att fler av er som bor i Grekland kortare eller längre tid skulle berätta vad ni upplever av Grekland just nu. Hur era vänner har det. Jag bor här sex månader om året från 2010 och jag har sakta, sakta drivit över på Syrizas sida när jag på egen hand sett vad åtstramningen har gjort med mina grekiska vänner och den ekonomiska sits de sitter i nu.
Visst gick det bättre för Grekland de sista året, men befolkningen drabbades hårt. De har fått så många nya skatter att många av dom inte klarar av att betala dom. Arbetslösheten sjönk, men ytterst lite och ungdoms arbetslösheten är en skam för Europa. 200 000 välutbildade unga greker har flyttat till Tyskland, UK och USA.
Det spelar lite roll om landet hämtar sig en aning när den egna vardagen blir svårare och svårare.
Jag hade också röstat på Syriza i valet och NEJ i söndags om jag fått möjlighten. (och det var inte nej till EU eller euron)
De allra flesta greker vill göra rätt för sig - men det måste finnas en ett annat sätt.
|