Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72
Hej!
DET håller jag med dig om. Tsipras ska agera efter det grekiska folkomröstningsresultatet och de andra ländernas regeringar ska agera utifrån deras respektive befolkningars synpunkter, vilka framkommit i demokratiska val till deras respektive parlament.
Men det tycks som någon varit inne på som att ni är flera här inne (vet inte om du tillhör dem) som anser att EU, Eurogruppen, IMF och snart säkert Världsbanken också ska agera utifrån det grekiska folkomröstningsresultatet.
Som sagt: Den som är satt i skuld är icke fri.
|
Vet inte vad du fått det ifrån. Ingen har, vad jag sett, sagt att det eller ens något liknande. Har inte en aning om vilket inlägg du syftar på. Men om du menar det jag postade imorse där jag längst ned skrev att Högsta Domstolen i Grekland godkände folkomröstningen innan den genomfördes så syftade jag på att många här har ifrågasatt dess giltighet pga att den utlystes så snabbt inpå, röstsedeln var otydlig i sina formuleringar (själv kan jag absolut inte tillräckligt mkt grekiska för att kunna läsa den på originalspråk, har endast sett den engelska översättningen). Men också för att Tsipras sa till befolkningen hur de skulle rösta (vilket alla partiledare gjorde till sina väljare). Detta avgjordes alltså i grekiska HD som innan röstningen granskade om det hela gått rätt till enligt den grekiska konstitutionen. HD kom alltså fram till att den gjort det och därför var fullt legitim och giltig i GREKLAND kära nån

Naturligtvis inte för de andra 18 euroländerna. Däremot ger den ju Syriza visshet om att de följer sitt folks önskan.