Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-07, 16:32
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Hej!

DET håller jag med dig om. Tsipras ska agera efter det grekiska folkomröstningsresultatet och de andra ländernas regeringar ska agera utifrån deras respektive befolkningars synpunkter, vilka framkommit i demokratiska val till deras respektive parlament.

Men det tycks som någon varit inne på som att ni är flera här inne (vet inte om du tillhör dem) som anser att EU, Eurogruppen, IMF och snart säkert Världsbanken också ska agera utifrån det grekiska folkomröstningsresultatet. Det vänder jag mig emot.

Låt oss säga att du och din familj lånar 1000 kronor av mig mot att jag har vissa krav (få tillbaka pengarna och se till att ni inte slösar genom att låta dottern köpa nya fotbollsskor stup i kvarten och sonen nya smycken och hästar t.ex) och min familj och sedan 1000 kr av min granne mot nya villkor och hans familj, och därefter 1000 kr av en tredje mot nya villkor och sedan inte kan betala. Ni håller därför ett familjeråd i er familj där ni kommer fram till att ni vägrar betala och kräver att vi andra tre familjer ska skriva av skulderna. Självklart måste vi tre andra familjer kunna vara med och bestämma om hur vi vill att våra skulder ska drivas in.

Som sagt: Den som är satt i skuld är icke fri.
Nej, Rojo72, jag är inte en av dem som tycker så! Tvärtom faktiskt... Jag är motståndare till hela det här spektaklet med EU/EMU. Jag har tidigare skrivit i någon tråd att "korthuset" håller på att rasa... Måste tillägga att det är min åsikt.

Jag förstår vad du menar, vad det gäller den privata ekonomin... men det här ju så mycket svårare läge som försvårat den ekonomiska tillväxten i Grekland under så oerhört många år...verkligen komplicerat...men som sagt...jag förstår hur du menar!! Lånar jag ut pengar till någon så vill jag ju såklart ha pengarna tillbaka!!
"Den som är satt i skuld är icke fri". Nej Grekland lär nog inte bli skuldfria under överskådlig framtid, så vidare inte en del av lånen skrivs av/ner.
Svara med citat