Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-07, 15:49
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Ja, asså, jag vet inte om det är någon här som menar att alla andra länder måste göra som Grekland vill, bara för att man haft en folkomröstning där (jag gör det inte, i alla fall). Men folkomröstningen gav Tsipras mandat att driva sin linje. Ännu mer sen, när han även fått stora delar av oppostiionen med sej. Sen vart detta leder, det får vi vi väl se. Men sjävklart kan inte ETT land bestämma över övriga 18 (förutom då Tyskland, kanske, f'låt kunde inte låta bli...)

Alla politiker har ett gemensamt uppdrag, att hitta bästa möjliga lösning för alla, ibland en kompromiss som alla är lika nöjda med eller det omvända. I Sverige har vi en tradition som bygger på att majoriteten alltid ska hänsyn till minoriteten, allt för att undvika onödiga spänningar och ytterst lididanden. Alltså - vi tillämpar inte majoritetens "diktatur" - vilket finns klara yttringar om i sk. demokratiska länder.
Lika lite kan en minoritet göra gällande att den ska bestämma över majoritet. Det ser vi som mer självklart. Viktigt i en demokrati är att minoriteter inte smutskastas, förringas och görs till världen åtlöje för att majoriteten lättare ska kunna manövrera. Det kallas för att härska genom att söndra, något som envar inte vill bli utsatt för.

Alltså - min förväntan är att Europas politiker gör sitt jobb utifrån ett europaperspektiv, det som man under fina middagar talar sig så varma om. Nu (och tidigare) gäller den grå vardagen. Uppriktigt - jag avundas inte deras situation med alla strömningar som finns i respektives länder. För jag tror att det är det det handlar om. Hur man ska hantera sina respektive hemländers strömningar, när man nu valt att inte ha ett överstatligt organ som beslutar utan påverkan av lokala företeelser. Lite av "skägget i brevlådan är det".

En politiker sa till mig för en tid sedan: "Pengar finns det alltid!"
Svara med citat