Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-06, 13:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Om kvitton ökat så är det bra !

Tycker vidare att Varoufakis var tuff och bra mot skattesmitare.

Men enligt denna länk från februari i år så verkar det inte så mycket bättre.

http://www.thelocal.ch/20150624/gree...er-tax-evasion.

Utdrag:

Varoufakis acknowledged that Greece has had a problem with tax collection, noting, for example that the islands of Santorini and Mykonos last year had twice as many tourists as the previous year yet tax receipts had fallen from the islands had fallen by 20 to 30 percent.

Så mindre intäkter trots 100 % uppgång i turister, låter inget vidare.
Ja men den där artikeln visar ju framför allt på kapitalflytten till Schweitz. Många affärer på Santorini drar in stora mängder pengar på exempelvis guldsmycken etc. Och de som handlar där är de mest kapitaltäta turisterna. Dessa affärer ägs ofta av utlänningar som köpt in sig i "Big Business" i Thira och Oia. De är registrerade utomlands ofta/bor utomlands och agerar endast som ägare. Jag vet inte hur det är med taxeringslagen i Grekland på den punkten. Men det verkar ju troligt då att dessa flyttar sina pengar till utländska konton i vissa fall. Och att Grekland missar div. i skatteintäkter pga detta.
Här kan säkert Ingela korrigera mig om jag har fel angående ägandeskapet. Men så här har jag uppfattat att det går till, säker är jag dock inte.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-06 klockan 13:23.
Svara med citat